Vintips!

Det är inte ofta det bjuds på vintips, eftersom det inte alls är mitt expertområde, men som bekant kan ibland även en blind höna hitta ett korn. Dessa båda viner köptes i Danmark, lådvis, till min 30-årsfest. Jag har inte smakat någon av dem tidigare, men visste såklart lite grand om vinerna; jag blundade inte och pekade.

Men att vinvalet skulle generera så många positiva kommentarer hos mina gäster kunde jag aldrig tro, och jag märkte ju själv hur goda de var.

Det vita, en Sauvignon Blanc från regionen Marlborough på Nya Zeeland smakade friskt av fläder och var verkligen ett perfekt sommarvin. Gott både till mat och som sällskapsvin. Ser ni detta vin utomlands så köp!

Det röda är en Rioja som också det var riktigt lättdrucket och därför i mina ögon ett perfekt rödvin på sommaren då i alla fall jag helst dricker vitt då det känns mer uppfriskande. Denna var dock frisk nog att kunna avnjutas även vid varmare utomhustemperaturer men fyllig nog att passa till mat.

Förutom dessa viner till maten bjöds det också på bubbel innan maten och denna har ni säkert sett på Systembolaget, men jag tipsar ändå.

Viner:

Louis Buillot, Crémant de Bourgogne Brut, Frankrike

Crystal Bay Sauvignon Blanc 2010, Marlborough, Nya Zeeland

Gran Familia Rioja, Rioja, Spanien

3 thoughts on “Vintips!

  1. Jotack, där står ju ett av våra fvoritbubbel, det är verkligen så gott och har dessutom ett riktigt bra pris!
    Vintipsn spar vi, vi styr ju stegen till Köpenhamn och Tyskland lite då och då, alltid välkommet ´med lite tips då.

Kommentera

