New York: Middag på Lavo

Bästa New York-resan började mindre bra för min del. När jag åt frukost på Pret på Heathrow, ställde jag min flaska apelsinjuice på ett bord så vingligt att den gjorde en saltomortal i luften och juicen hamnade till största delen på min klänning och mitt handbagage. Precis vad man behöver first thing. Men med hjälp av hederlig tvål, vatten och en handtork blev i alla fall klänningen återställd.

Sen fortsatte dagen i samma härliga stil. Vi flög till JFK men det var oväder och därmed kö så vi fick cirkulera så länge att vi var tvungna att flyga till Philadelphia och tanka. Det tog sisådär 3-4 timmar, trots att det bara tar 20 minuter att flyga sträckan NY-Philly. Och väl på väg till JFK igen flög vi igenom redan nämnda oväder och det var riktigt skakigt. Sen till råga på allt ösregnade det såklart när jag väl tagit mig in till hotellet. Men efter att ha kramat om Emma och Claes vände turen.

Jag hade en lång lista av vänner och kollegor rekommenderade restauranger och vi valde att prova ett ställe endast några gator bort, Lavo. (21 (av 30) i Zagatguiden).

Det var ett riktigt bra drag, för de hade både ett bord ledigt åt oss och god mat. Och gigantiska portioner. Välkommen till USA liksom.

Vi var vrålhungriga och tänkte att det nog blev lagom med två appetizers att dela och sen varsin varmrätt. Lagom blev det inte, men vi gjorde vårt bästa i alla fall.

Först ut; prosciutto med frukt, grissini och ostar.

Aubergine parmigiana, modell XXL. Och riktigt god, men min är snäppet vassare (om än inte lika snygg).

Emmas varmrätt, finfin tonfiskfilé som var rosaröd i mitten och kom med en god marinad.

Jag valde den minsta biffen på menyn på 225 g och det räckte mer än väl. Riktigt gott även om den kanske inte var så blue som jag önskat.

Claes valde en betydligt större steak på runt 400 g, en sk New York Strip.

Våra två sides: ugnsrostade klyftisar med rosmarin och lök till vänster och riktigt gott potatismos till höger.

Jag orkade inte släpa med mig kameran första kvällen, men det hade hunnit bli mörkt så därför är iPhone-bilderna inte så skarpa, men jag hoppas att de ändå ger er en fingervisning om hur maten var.

Lavo är ett ganska stort ställe, men vita dukar i den riktiga restaurangen bakerst, som man måste boka bord till, medan vi åt vid borden vid baren, det finns en sektion inne och några ute. Sen har de en nattklubb också men dit gick vi inte denna gång.

Lavo
39 East 58th Street  (vid Madison Avenue)
New York, NY 10022
One thought on “New York: Middag på Lavo

  1. Hej Hanna! Fin blogg du har. Jag googlade plockmat för ett tag sedan och fick upp din sida och fastande för din fläskfilé och polentarutor. I receptet står att det ska vara 120g polenta. Hur många deciliter är det? Försökte läsa på påsen och googla men hittade inget svar.
    Ha en bra dag! 🙂

Kommentera

