New York: Finmiddag på Daniel

Anledningen till vår NY-resa var att både jag och Emma fyller 30 i år (med exakt en månads mellanrum). Vi ville naturligtvis fira ordentligt, med både presenter köpta i New York  (på Tiffany’s – vilket Charlotte-moment) och att äta på en riktigt fin och bra restaurang.

Vi hade många restauranger som vi valde emellan men valet föll till slut på Daniel; juvelen i Daniel Bouluds krona. Och vi blev mer än nöjda! Hit skulle jag rekommendera alla att gå! Vi blev väldigt vänligt och professionellt bemötta, åt gudomlig mat och hade en fantastisk kväll.

Kvällen började med en amuse bouche med tema aubergine. Det var kallrökt lax med confiterad aubergine, auberginesoppa/röra i mitten och till höger bläckfisk med aubergine. Mycket gott, men faktiskt inte i närheten av vad som komma skulle.

Emma och jag valde samma underbara förrätt som tyvärr bilden ovan inte alls ger rättvisa. (Jag vill inte ta med mig kameran till fina restauranger och det tar faktiskt emot att fota med mobilen med, men jag kunde inte låta bli). I alla fall så hette vår förrätt slow baked jade tiger abalone with cinco jotas, zucchini marmalade and avocado, wood sorrel, oregano gremolata. Verkligen hur gott som helst! Abalone har jag inte stött på tidigare och efter en snabb googling kan jag konstatera att det var havssniglar (sea snails) vi åt. Otroligt goda var de hur som helst och serverades varma i sitt skal på en bädd av ljuvligt avocadomos. Det var en ganska stor men väldigt lätt förrätt med flera olika konsistenser; mjukt, lent, krispigt m.m.

Linus valde tasting of rabbit med kaninterrine och kanin i gelé med dragon som också var en stor förrätt och såg riktigt god ut. Claes valde en kall silkeslen melonvelouté med tigerräkor och vi var alla helt otroligt nöjda.

Av varmrätterna så valde jag och Claes samma; ugnsbakad kalvfilé med kronärtskocksbarigoule, bräserade kinder med tomatchutney, krispig bräss, haricot verts och squash. Köttet var otroligt mört och fint, men det var kinderna och brässen som verkligen fick mig att sucka av lycka. Kinderna var riktigt möra och fulla av smak och såsen de bräserats i var tjock och mustig. Brässen var len som smör på insidan och stekt krispig på utsidan. Det var en mycket stor varmrätt i en tre-rätters och det var mycket protein i förhållande till kolhydrater. Men detta är egentligen inget negativt, men jag blev lite ledsen över att jag inte orkade äta upp.

Linus satsade även han på kött och följde vår karismatiske servitörs rekommendation på duo av biff med bräserade Black Angus short ribs med romanescopuré, brynt Wagyufilé och tomatfylld potato och trattkantareller.  De var dessa båda rätter jag valde mellan och jag hade ju blivit lika glad för denna som kalven, men det var nog brässen som vägde över i mitt val. Att få bräss helt perfekt tillagat på restaurang är verkligen en ynnest!

Emma valde signaturrätten långlagad svart havsaborre med syrahsås, salladsfylld potatis och schalottenlökscomequis (som en opanerad krokett). Hon var mycket nöjd med denna typiska Danielrätt och den såg verkligen delikat ut. Men det gjorde ju allting annat också!

Både Emma och jag kände oss sprickfärdiga efter varmrätten. Att amerikanska portioner i allmänhet är större har vi ju koll på, men jag trodde faktiskt inte att de skulle vara större på gourmetrestaurang. Både bra och synd. Bra för de som orkade äta upp, men synd för att det för vår del blev mat över och jag tycker ju inte om att slänga mat.

Efter en kort paus orkade vi dock med efterrätten. Eller efterrättsbonanzan snarare! Vi beställde varsin efterrätt men fick ytterligare två med ‘Happy Birthday’ skriver i choklad på tallriken, dessutom en bricka med petit fours och en hel skål full med nybakade mini-madeleines. Helt galet som de skämde bort oss!

Emma och jag valde samma goda chokladdessert; varm choklad-coulant (som en fondant ungefär men mindre ‘kakig’ i konsistensen) med Fleur de Sel och mjölksorbet. Otroligt gott! Salt, chokladigt och uppfriskande med mjölksorbeten. Och alldeles lagom mäktigt.

Pojkarna valde också samma; men en fruktig efterrätt bestående av en passionsfrukt- och vaniljvacherin med mango chutney, mascarponekräm och maräng. Friskt och underbart gott!

En av våra extradesserter tror jag var mjölkchoklad-dacquoise med jivara parfait, toffee tuile och salted caramel-glass. Mycket gott men helt otroligt mäktigt.

Den andra överraskingsefterrätten var lättare och därför blev den snabbare uppäten eftersom den var så fräsch. Det var  liksom en jordgubbsbakelse med crème dAnjou i mitten och jordgubbsgranité ovanpå, serverad med szechuanpepparsorbet. Mycket gott!

Som det inte var nog fick vi även dessa små godingar och en hel skål med minimadeleines, och när det väl var utdukat fick vi ännu en omgång petit fours. Det var skönt med en liten promenad efter middagen, det kan vi nog alla intyga.

Jag kan inte nog rekommendera ett besök här. Maten var gudomlig, servicen outstanding och vi fick verkligen mycket för pengarna. Daniel har inte a’la carte utan antingen en prix fixte (det vi valde) med många rätter att välja mellan eller en avsmakningsmeny. Bordet bredvid oss provade avsmakningsmenyn och de var om möjligt ännu mättare än vi. Men eftersom de beställe den så kom kocken själv (Daniel Boulud) ut och hälsade på dem så vi fick i alla fall se honom och det var ju kul att han var på plats den kvällen.

Som ni kanske förstår blir jag mer till mig av att se stjärnkockar än om jag skulle se Brad Pitt eller andra (icke mat-)kändisar. 🙂

Daniel
60 East 65th Street
New York, NY 10065
10 thoughts on “New York: Finmiddag på Daniel

  1. Wow, vilken middag! Eller middag och middag, det verkade nästan vara en hel show som ni fick uppleva och sätta tänderna i. Kul att mr. super chef him self var där.

    1. Hej Zandra, vi hade faktiskt så fullt upp att se oss omkring att det inte blev så mycket shopping. Dels var det för varmt och dels finns nästan allt här i London. Men köpte lite mat- och baksaker på Williams Sonoma och i en annan köksaffär i MPD och så investerade jag i BH:ar på Victoria’s Secret. Och så presenterna Emma och jag köpte till varandra på Tiffany’s. Så blev visst lite ändå. 🙂

      1. Oj! Själv hade jag gått lös på väskor och armbandsklockor. Hade nog fått åka dit med tom resväska 😉

      2. Jag hade iofs kunnat tänka mig att handla kläder, kändes bara inte som att vi hade tid till det, och nu finns ju amerikanska märken här och brittiska i New York så inte jättespännande. 🙂

Kommentera

