Nu bakas det igen! Bl.a. citroncupcakes med lemoncurdgrädde

Nu när jag kommit i ordning i lägenheten har jag t o m kommit mig för att baka till jobbet igen. Eftersom det var första gången jag bakade i denna ugn, såg jag till att prova säkra kort.

Det blev en typisk brittisk Victoria sponge, den smaskiga chokladkakan med bästa frostingen samt citroncupcakes med lemoncurdgrädde. Efter några månader utan hembakat (ingen annan bakar och tar med sig) så gick allt åt otroligt snabbt. Har därför redan börjat spåna på vilka kakor/tårtor det blir nästa månad. Förslag lämnas gärna i kommentarsfältet! 🙂

Jag passade också på att prova en födelsedagspresent när jag bakade, nämligen några finfina stenciler som jag fick av min kompis Laura. Helt klart enklaste sättet att dekorera en tårta – dessa kommer att användas ofta har jag en känsla av.

Citroncupcakes med lemoncurdgrädde, 12 st

Muffinsreceptet från The Hummingbird Bakery

Cupcakes, 12 st

120 g vetemjöl

150 g strösocker

1 1/2 tsk bakpulver

2 msk rivet citronskal

40 g rumsvarmt smör

120 ml standardmjölk

1 ägg

Värm ugnen till 175 C. Blanda mjöl, socker, bakpulver, citronskal och smör i en skål med elvisp. Häll i mjölken under vispning. Knäck sedan i ägget och blanda väl. Fördela smeten i 12 cupcakesformar i en muffinsplåt. Grädda i ca 10 minuter tills muffinsen är klara. Låt svalna helt innan garnering.

Lemoncurd

50 g smör

1 ägg

1 dl strösocker

1 mellanstor citron

Riv skalet, och pressa saften ur citronen. Lägg i en kastrull tillsammans med smöret och hälften av sockret och koka tills sockret lösts upp. Låt svalna.

Vispa ägg och resten av sockret fluffigt och häll i kastrullen. Låt tjockna på låg värme under omrörning, det får inte koka. Låt svalna, håller sig en vecka i kylen.

Lemoncurdgrädde, till 12 cupcakes

1 sats lemoncurd (se ovan)

3 dl vispgrädde

Vispa grädden och vänd ner lemoncurden med en slickepott. Spritsa på cupcakesen när de svalnat helt. Dekorera med syltade citrusskal.

9 thoughts on “Nu bakas det igen! Bl.a. citroncupcakes med lemoncurdgrädde

  1. Jag är minst lika glad som dina kollegor att du börjat baka! Alltid kul att se vad du bjuder på. Nu var det länge sedan jag bakade själv, men citroncupcakes låter sjukt gott! Kanske ska jag vara snäll mot mina kollegor jag med…?

  2. Ja, nu banne mig bakas det här! Dina kollegor måste vara överlyckliga att just du jobbar på deras arbetsplats. Så mycket gott!

Kommentera

