Middag på Atmosfär, Malmö

Min födelsedag detta året inföll på en onsdag, lite tråkigt, men ett bra sätt att piffa upp en onsdag. Vi (jag, mamma och pappa) tog en fördrink hos bästisen Emma och hennes Claes innan vi begav oss till Atmosfär för födelsedagsmiddag.

Jag har många tråkiga kommentarer om Malmös restauranger, men varje gång jag går till Atmosfär blir jag glad. Man gillar mat här – det märks. Det är trevlig service, mycket folk även på en onsdag och god mat. Menyn är inte diger, men å andra sidan vill man äta allt så den behöver inte vara större.

Vi började med den underbara (!) lufttorkade skinkan överst, spansk Jamon som fullkomligt smälte i munnen, marinerade oliver, vitt vin och otroligt mycket vatten. Det var varmt den här kvällen.

Vi fick också in flera korgar av deras goda bröd och jag vill inte ens tänka på hur mycket av det vi satte i oss. De tomma korgarna bars ut och fylldes på ett antal gånger. Brödet är inget surdegsbröd utan lätt och luftigt i mitten och smörig knaprig yta runt om. Mums!

När det blev dags för förrätterna (eller de mindre rätterna, menyn är inte så stel här) hade både mamma och jag beslutsångest och bestämde oss för att dela på två. Den ena bestod av dessa fina pilgrimsmusslor och fräscha spänstiga grönsaker.

Den andra var en svensk klassiker med en generös portion löjrom, creme fraiche, hackad rödlök citron och krispig toast.

Hela gänget fastnade för två varmrätter. Bland annat jag valde denna fina lammfilé med skysås, stekt svamp (champinjoner och kantareller) och en tunn bit krispigt bröd. Enkelt och mycket gott. Om jag ska vara riktigt petig så var just mitt lamm aningens aning för mycket tillagat, men det var naturligtvis otroligt gott ändå.

Bl.a. pappa valde biff med skysås, kikärtscrème (?) och ugnsrostade tomater. Mycket gott det också och fint kött.

Vi hoppade över efterrätt (hade inte kunnat få ner något efter allt det goda brödet och maten ändå) och promenerade hem till Emma och Claes där vi efter en liten välbehövlig paus åt en kalasgod tårta som mamma gjort (den ska det bloggas om härnäst) och pustade ut i soffan.

Detta var verkligen en toppenkväll med de närmsta med god mat och dryck. Jag kan verkligen rekommendera Atmosfär om ni befinner er i Malmö. Det är gemytlig stäming med avslappnad men bra service och prisvärd och god mat. Atmosfär känns faktiskt lite kosmopolitisk och stämingen och konceptet hittat man i liknande form på flera Londonkrogar. Trevligt tyckte jag som kände mig som hemma.

Atmosfär
Fersens väg 4
Malmö
7 thoughts on “Middag på Atmosfär, Malmö

  1. Och vi blir lika glada varje gång vi läser om en Malmörestaurang som vi kan nå med tår och till fots, passar oss perfekt!
    Tack för tipset.

    Nu börjar det närma sej för lite date, ska bli så himla kul!

    Kramar

  2. Väldigt trevlig den här restaurangen. Bra att de gick ifrån sitt andra koncept och satsade på det här istället = fler gäster! 🙂

  3. Har försökt äta på Atmosfär ett par gånger men har inte bokat bord och då har det varit fullt ;( Nu inser jag ju att vi får ta och boka ett bord här inom kort. Ser verkligen ut att leva upp till mina förväntningar.

    1. Sen de ändrat sitt koncept och sina priser verkar det gå riktigt bra för dem, så man måste nog boka. Vi var där en onsdag och det var nästan fullt. 🙂 Ska bli kul att höra vad du tycker!

Kommentera

