Kalkonfärsspett med citrongräs

Det är längesedan nu som Lotta Lundgrens eminenta kokbok Om jag var din hemmafru kom ut men jag har inte riktigt hunnit med att prova så många recept ur den ännu.

Men nu har jag i alla fall hunnit med ett som jag bokmärkte när jag först fick kokboken; Kycklingfärsspett med citrongräs. Med min oförmåga att följa recept till punkt och pricka blev det dock inte kycklingfärsspett utan istället kalkonfärsspett. Jag hade nämligen inte packat upp matberedaren ännu så att jag själv kunde transformera hela kycklingbitar till färs, och tyvärr har jag inte sett färdig kycklingfärs i en enda matbutik i London, typ någonsin. Men kalkonfärs, det hittade jag, och det fungerade alldeles utmärkt som substitut.

Det enda man behöver tänka på är att kalkon är riktigt magert kött och för att undvika att det blir torrt får man passa spetten noga när de går klart i ugnen.

I övrigt tycker jag nog att jag förtjänar en guldstjärna då jag endast uteslöt sesamfröna och ökade på saltmängden i receptet lite. Inte illa alls för att vara jag.

Man kan antingen servera spetten med en melonsallad, som Lotta förespråkar, eller göra det lite matigare med ris, salladslök och sweet chilisås blandat med creme fraiche.

Lottas kycklingfärsspett med citrongräs fast med kalkonfärs istället, 4 portioner

Anpassat efter Lotta Lundgrens recept.

4 kycklingfiléer / 500 g kalkonf8rs

2 tummar ingefära

4 msk mjöl

12 citrongräs (jag delade tre på fyra istället, affären hade inte fler)

½ tsk salt

1 dl rostade jordnötter

(½ dl sesamfrö – dessa uteslöt jag)

Ansa kycklingfiléerna och kör till grov färs i mixer. Skala och riv ingefäran och pressa ur saften. Rör samman kycklingfärs, ingefärsjuice, mjöl och salt.

Banka hårt på den tjockaste änden av varje citrongräs tills det flisar sig en bit upp på skaftet. Ta olja på händerna, rulla en tolftedel av färsen till en oval boll, tryck in citrongräset mitt i och kläm åt. Upprepa med resten av färsen.

Krossa jordnötterna. Rosta sesamfröna i torr stekpanna tills de knäpper och tar aningen färg. Blanda ihop.

Lägg spetten på grillen eller stek i 1 cm het olja på spisen så att de får färg runt om och låt gå klart på plåt i ugnen, ca 15 minuter på 175°C. Strö över jordnötsströsslet och servera med sallad.

2 thoughts on “Kalkonfärsspett med citrongräs

Kommentera

