Middag på Bleeding Heart Bistro

Mina vänner som jobbar i finansdistriktet the City, kan naturligtvis den delen av stan bättre än jag som arbetsmässigt håller till i the West End.

Bland annat finns det en restaurang, pub och bistro som alla delar namnet Bleeding Heart och är olika versioner av samma koncept. Puben är såklart pubig och serverar dryck och lite barsnacks. Bistron är mittemellanfin och serverar rustik fransk mat och restaurangen är finast med lite piffigare fransk mat.

Jag mötte Laura på puben där hon väntade på mig medan jag irrade runt och försökte få min iPhone att ta fram kartan. Tur att det finns taxibilar med mänsklig GPS när tekniken (och min framförhållning) sviker. Så dit kom jag, dock en aning sent.

Vi gick till bistron som låg i en mysig innergård och satte oss till bord. En annan kompis Jess, skulle också joina men var tvungen att jobba över, så vi tog varsin förrätt i väntan på henne.

Laura slog till med sardines on toast; grillade sardiner på en grov skiva rostat bröd. Salt, gott och rustikt. Jag valde en pissaladière; en syd-fransk pizzasläkting med karamelliserad lök och ansjovis. Smörigt och gott!

Jess hann ansluta innan varmrätten och slog därför till på hummer! Det är man värd om man jobbat över.

Laura valde en Nicoisesallad med en stor bit fin tonfisk som var brynt runt om men röd i mitten.

Jag var riktigt hungrig och satsade på en rejäl ribeye stekt blue med pommes och bearnaisesås.

Som ni ser var maten vällagad och jag kan intyga att den var god. Men det saknades ändå något. Maten hade jag själv kunnat laga, och det räcker liksom inte när man äter ute. Jag vill inspireras och känna kockens passion, som tyvärr uteblev här. Visst hade råvarorna gjorts rättvisa, men det var ganska basic mat utan den där lilla wowfaktorn. Det kan vara snygg uppläggning, en liten touch av någon ovanligt, adderandet av en speciell krydda… Det behöver inte vara mycket, men lite mer än såhär.

Dessutom fick vi pappersservetter men linneduk. Ingen ont om pappersservetter, men har man linneduk har man linneservetter tycker jag.

Bleeding Heart Bistro
Bleeding Heart Yard, off Greville Street
Hatton Garden, London EC1N 8SJ
Kommentera

