Fläderparfait med bär

I somras, för ljusår sedan när himlen var blå och solen värmde ni vet, hade jag ju födelsedagsmiddag för vännerna i fina sommarstugan. Det mesta från den kvällen har jag redan bloggat om, men inte efterrätten. Och det är ju fy och skam, för den är riktigt god, enkel att göra och går att förbereda. Halleluja när man har ca 20 matgäster.

Mamma hade kokat fläderblomssaft till mig som jag önskat (ja, till sig själv med) och den använde jag till denna ljuvliga parfait. Då olika saft har olika styrka så smaka er fram; ett angenämt uppdrag.

Jag frös parfaiten i brödformar, och skivade dem sedan i 1-1,5 cm-tjocka skivor som serverades med vinbär från trädgården. Riktigt gott och fräscht!

Jag serverade varje skiva med mammaodlade röda vinbär. Känns så lyxigt att få använda föräldrarnas egenodlade bär när man själv är utan trädgård.

PS. När jag gjorde parfaiten var det Ernst på teve och i stugan är vårt kök och vardagsrum ett och samma rum, så det vispades endast under reklampauserna för att inte störa frun i huset och tittades på Ernst och provsmakades däremellan. Då tog det drygt en timme att fylla tre brödformar, men utan Ernst går det betydligt snabbare.

Fläderparfait, 4 portioner

3 äggulor

1 dl strösocker

3 dl vispgrädde

1/2 dl + 1 msk (65 ml) koncentrerad flädersaft (prova er fram här – olika saft har olika styrka)

Vispa gulor och socker pösigt i en skål. Vispa grädden i en annan skål. Vänd ner grädden i äggpöset och blanda i flädersaften. Häll upp i fryståliga portionsformar eller en stor form. Frys över natten. Ta fram några minuter innan servering och servera med färska bär.

8 thoughts on “Fläderparfait med bär

  1. ”När himlen var blå och solen värmde” – så härligt det låter. Precis som parfaiten gör.

    Hoppas du fåren bra hemresa, vi ses snart!

    PS. Lite varmare idag, men regnigt som bara den i förmiddags…DS

  2. Denna parfait låter perfekt! Roligt med tillagningssättet där, mycket hänsynsfullt måste jag säga. Men den som väntar på något gott…

    Helt galet att det är dags för resa i morgon – jag har inte lika långt att ta mig som du men ändå kryper det fram lite resfeber.

    Ha en bra resa så ses vi!

    Kram Lotta

Kommentera

