Muffins med marängfrosting

 

Det är bara att erkänna att trots att man är ganska duktig i köket så blir det inte som man tänkt sig. Det kanske inte gick såhär illa, men när jag testade att göra mangocupcakes så blev det i och för sig saftiga (fattas bara med så mycket mangopuré i smeten)och hyfsat goda cupcakes. Problemet var bara att de inte smakade mango. Typ alls. Om man visste att de skulle smaka mango kunde man förnimma smaken, men den var inte alls uppenbar. Trots att jag hade puré av 1 hel saftig mogen och riktigt god mango i smeten samt så mycket mangoessens jag vågade hälla i. Jag önskar i efterhand att jag ätit den där mangon som den var eller gjort glass av den.

Men marängfrostingen blev däremot riktigt bra. Det är italiensk maräng jag gjorde på äggvitor som jag haft i kylen i jag-vet-inte-hur-länge. Men det är det som är så bra med äggvitor, de håller riktigt länge och man märker när de blir dåliga (de blir grumliga).

Receptet är Karins och gav verkligen glänsande fin maräng. Jag ville göra italiensk maräng eftersom alla (även barn och gravida) kan äta den eftersom äggvitan hettas upp tillräckligt för att döda eventuella bakterier när den kokande sockerlagen hälls i. Jag spritsade ut marängen på cupcakesen och brände sedan av den med min creme brulee-brännare, dels för att det är snyggt, dels för att det är kul att leka med brännaren. Man får bara vara försiktig så muffinsformarna inte blir (alltför) brända.

Italiensk maräng

Anpassat efter Karins recept.

Ett tips om man inte har koll på sina överblivna äggvitor är att det går tre vitor på en deciliter, så till detta recept behövs 1 2/3 dl.

4 äggvitor 
1 1/2 dl socker

Sockerlag:
1 1/2 dl socker
1 dl vatten

Häll äggvitor och socker i en bunke och vispa i ca 10 min. Värm under tiden vatten och socker i en kastrull (utan omrörning) och låt koka tills 118 C, då socker kokar. Häll den kokande sockerlagen i bunken med äggvitorna och vispa med elvisp på hög hastighet i 15 minuter. Marängen ska vara glansig och fast. 

8 thoughts on “Muffins med marängfrosting

  1. Mango är verkligen en av mina absoluta favoritfrukter, i synnerhet pakistansk mango mmm. Att äta den naturell som den är, är nog godast men klart att experimentera i diverse bakverk låter också gott.

    Så gott med maräng, du vet ju hur mycket jag älskar det 🙂 Kram!

    1. Ja, ni ‘smulor’ verkar ha koll på det här, ska absolut testa att gröpa ur och fylla nästa gång! Tack för tipset!

  2. Vad konstigt att det inte blev mer mangosmak med allt det du hade i, knasigt! De ser riktigt fina och smarriga ut. Jag har ingen brännare. Eller Lars säger vi har en nånstans men utan gas. Får kolla upp detta nu känner jag.

    Kram på dig!
    /Malin

    1. Älskar crème brulee men tycker det är kul att kunna använda brännaren till annat med. Ni får köpa gas till er! 🙂

  3. Man kan inte lyckas alltid ;). Men de ser i alla fall jättefina ut och smakade säkert gott om än inte mango. Hade också tänkt föreslå att fylla dem med lite mangopuré men det hade en annan smula redan tipsat om, vi smulor tänker visst lika 😉
    Ha en fortsatt härligt helg
    Kram

Kommentera

