Middag på Le Sacre Coeur, Islington

Efter fyra år i London är jag fortfarande lika, om inte mer, förälskad i staden än jag var när jag precis flyttat hit. Jag har liksom hittat ‘mina’ stadsdelar, men än finns det mycket mer att utforska. Jag tar gärna emot tips och rekommendationer från kompisar eller andra jag möter och det är så roligt att få upptäcka ‘någon annans London’.

När min amerikanska kompis Lauras mamma och mammans väninna hälsade på i stan gick vi tillsammans med Jess och Chris till en av Jess favoritrestauranger vid Upper Street i Islington; Le Sacre Coeur.

Restaurangen hade rutiga plastdukar och från gatan sett ser det mysigt men lite daterat ut. Ett sånt ställe som man inte riktigt vet vad man ska förvänta sig av. Det kan vara riktigt bra eller riktigt tråkigt.

Men det var naturligtvis riktigt bra, och med tanke på den i och för sig mysiga men lite sunkiga interiören blev jag faktiskt lite förvånad. Vi började med en flaska (som senare blev till två) av deras mousserande Blanc de Blanc som var mycket bra samt varsin förrätt. Vi var flera som valde musslor och det fanns tre olika musselrätter att välja på. Gräddiga Moules Mariniere, en liknande gräddig variant med vitlök och tomatig Moules Provencale. Musslorna var alla stora och fina (jag vill veta var de köper dem!)  och mina mariniere hade riktigt fin smak på spadet med. De serverades dessutom med citron att pressa över (brukar ju inte vara standard) och det var en otrolig smakhöjare!

Några av oss  valde babybläckfisk (squid) som kom i en god tomatsås med lite hetta. Den försvann fort och det doppades mycket med bröd för att få upp all den goda såsen.

Varmrätterna var också riktigt bra och kändes genuint franska och klassiska och alla var av typen comfort food, som jag helt klart gillar (och lagar mycket av själv). Ovan ser ni biff Wellington med pommes Anna som mammans väninna njöt av.

Den vars tallrik jag avundades mest var dock Lauras mamma, som åt smördegsbakade lammkotletter, potatisgratäng och rödkål.

Men när jag fick in min kaningryta med potatismos till var jag mycket nöjd. Fina smaker, mört kött och fluffigt mos. Ursäkta bilden, men jag hoppas ni ser att det var gott ändå.

Laura och Jess beställde båda in svärdfisk med vitvinssås som de båda älskade. Jess äter alltid den rätten och går hit ganska ofta, så det är ju om något ett gott betyg.

Maten här var konsekvent charmig och till mycket vänliga priser. Råkar man befinna sig i närheten ska man helt klart gå hit!

Le Sacre Coeur
18 Theberton Street 
 London N1 0QX
Tel: 020 7354 2618
10 thoughts on “Middag på Le Sacre Coeur, Islington

    1. Hej Anna, nej jag har inte varit på Hedone men har hört talas om restaurangen och skulle vilja gå dit. Antar att det är läget (inte så centralt) som gjort att jag inte varit där ännu. Rapport kommer efter besök. 🙂

  1. En träff i din stad måste ju absolut stå på agendan, om inte med hela gänget så kanske med visa delar av det (typ två från ystad)! frågan är bara vilka av alla russin ur kakan som ska plockas vad gäller restauranger…

    Ha en bra vecka, Hanna
    Kramar

    1. Jaaaa, små träffar går precis lika bra. Att välja restauranger är lite svårt, men det är ju nära hit så man kan komma hit fler ggr. 🙂

  2. Som jag sa så har jag ”bott” i London. Jag bodde som sagt i Hampsted, men west Hampsted. Sedan har jag varit aupair i Dulwich village. Jag älskar också London och sörjer att jag inte har möjlighet att åka dit. Jag har också varit aupair i Camberley i Surrey, älskar England helt enkelt.

    Kram Malin

  3. Vad roligt att du trivs bättre och bättre – då är du ju på helt rätt plats! Aha, så Sacre Coeur finns inte bara i Paris då 🙂 Gissa vilken blogg jag ska konsultera om jag ska ta en tripp till London? Hannas ”Stenkoll på London-blogg” 🙂

    Ha en bra vecka!

    1. Haha, den i Paris är ju liiiite mer känd, då’r, men visst, vi har en här med! Hihi, hoppas det blir en resa snart! Och alltid kul att någon kan ha nytta av att jag går ut och äter 😉 Kram

  4. Jag är grymt imponerad av hur många bra restauranger du ätit middag på i London. Inte bara antalet utan att då många verkar riktigt bra. Du som äter så mycket mat ute, vad tyckte du om middagarna på Saltan? Du behöver inte svara om du inte vill.

    1. Och än finns det fler att utforska. Utbudet (och priserna) här är fantastiskt bra, och ofta känner jag att hemma i Malmö är det svårt att få valuta för pengarna, alternativt något som står sig mot London-restauranger. Som tur är finns det en del.

      Jag åt ju inte den första middagen på Saltan, så lite svårt att svara. Den vi lagade tillsammans tyckte jag var helt ok, och allt utom tomatmarmeladen var gott. Men sen var väl en del anpassat för att det skulle lagas av oss, inte av kockarna, så det var kanske lite enklare än vad de serverar annars.

      Jag tyckte att middagen vi lagade var helt ok, men inte wow, jämfört med de restauranger jag är van vid. Låter snobbigt, men det är så det är. Frukosten tyckte jag däremot var riktigt bra för att vara i Sverige. Att ens försöka sig på Eggs Benedict är bra, och äggröran var krämig och god, vilket man inte ofta ser i Sverige. Vill helt klart dit igen och testa a’la carten så jag kan jämföra ordentligt. 🙂

Kommentera

