Körsbärscheesecake

När man en kväll efter jobbet står i mataffären med sin inköpslista till de tre olika bakverk man ska skapa samma kväll och inser att de har slut på passionsfrukt och att man därför måste planera om kakorna, då är man rätt glad att man i alla fall hittar körsbär och en burk körsbärssylt.

Det var nämligen så denna cheesecake kom till, och det fungerade faktiskt riktigt bra med sylt i ostsmeten. Jag hade nämligen inte tid till att kärna ur och passera färska körsbär.

Alla sätt är bra eller vad säger man?! Själva kakan blev riktigt god och tog snabbt slut när den ställdes i kontorets kök nästa dag. Vilken tur!

Körsbärscheesecake, 8-10 portioner

Botten:

200 g digestivekex

70 g rumsvarmt smör

Fyllning 1:

300 g Philadelphia

1/2 dl ljust muscovadosocker

1 ägg

200 g körsbärssylt (men ta bort bären)

2 msk mjölk

1 tsk agar agar

Fyllning 2:

250 g creme fraiche

1 1/2 tsk vaniljessens

3-4 msk agavenektar

Dekoration:

200 g färska körsbär

florsocker

Mixa kex och smör i en food processor. Tryck ut i en smord form med löstagbar botten. Grädda i 175C ca 10 minuter. Låt svalna.

Blanda Philadelphia, socker, ägg och sylt med elvisp. Värm mjölken och agar agar tills agar agarn smält (ca 3-5 minuter) och blanda i fyllningen. Häll i formen och grädda i 175C ca 15 minuter.

Blanda creme fraiche, vanilj och agave i en skå. Bred försiktigt på blandingen på cheesecaken med en slickepott. Grädda i ytterligare 5 minuter på 175C.

Ställ i kyl över natten eller i alla fall 3 timmar. Dekorera med färska körsbär och florsocker.

16 thoughts on “Körsbärscheesecake

  1. Jag vet att det finns (konstiga) människor som fnyser åt cheese cake – fråga mig inte varför. Jag älskar cheese cake och har nog inte sett någon variant med körsbär förut. Vilken tur att det inte fanns någon passionsfrukt 🙂

  2. Cheesecake är gott gott, har nog testat nästan alla kombinationer då det var stående dessert på alla restauranger i Kanada. Har aldrig testat att ha agar agar i smeten men det kanske är en bra idé för att stabilisera den lite extra. Ha en fin vecka!

    1. Det kan jag tänka mig att du testat det mesta. Tycker att cheesecake alltid går hem så jag provar mig fram med smaker jag med. Jag tycker bäst om bakade cheesecakes, och antingen gelatin eller agar agar gör att den håller ihop bra utan att spricka. Använde agar agar för att några arbetskamrater är muslimer, så gelatin funkar inte då. Ha det gott!

  3. Den ser alldeles ljuvlig ut! Såklart. Spännande med körsbär i, jag är ingen van körsbärsbakare (gjorde en paj i somras och den blev meeh) men jag får väl ge det en chans till. Kram!

Kommentera

