Söndagsmiddag hos mor och far

För några helger sedan hade jag en riktigt fin Skånehelg, komplett med matbloggsträff och tid med föräldrarna. På söndagen var det dessutom mina kära föräldrars 40-åriga bröllopsdag, så vi ville fira dagen med god mat och dryck.

 

Till förrätt åt vi stekta pilgrimsmusslor i saffranssås. Mamma hade fått tag i stora fina pilgrimsmusslor som stektes hastigt på riktigt varmt järn för en karamelliserad yta. Såsen är god och len i smaken och rå finhackad  schallottenlök erbjuder lite tuggmotstånd.

 

Till varmrätt åt vi riktigt god oxfilé som jag fick steka på tre olika sätt eftersom vi alla har olika preferenser. Till hade vi ugnsbakad potatis i skivor, svampsås (trumpetsvamp och champinjoner) med konjak och dijonsenap och grönsaker till. Riktigt gott!

 

Till efterrätt blev det tarte tatin efter Rick Steins briljanta recept. Jag har smakat mig igenom ett antal olika tarte tatin och denna vinner. Denna gång bytte vi ut konjak mot armagnac och det gick precis lika bra (om inte bättre, hälsar mamma).

 

8 thoughts on “Söndagsmiddag hos mor och far

  1. Åh en sån middag, wow!! Mina favoriter med pilgrimsmusslor, oxfile med svampsås mmm. Snacka om att du hade en mathelg in heaven ;). Vi hade 20årig förlovningsdag på lördagen och du vet ju vad jag åt då.. Min man däremot festade på falukorv och mackisar med dottern ;), så kan det bli.. Kram och ha det gott

    1. Ingen dålig mathelg inte! 🙂

      Stackars mannen din (om hans favoriträtt inte råkar vara falukorv och mackisar?). Ni får ta igen det en annan gång! Kram kram

  2. Vad underbart att du hann med detta när du var hemma. Kan tänka mig att dina föräldrar var mer än glada att få ha dig hemma, om än bara för en kort stund.

    Kram Malin

  3. Mmmm…vad gott det såg ut. Det där hade jag velat stoppa i mig jag med 😛 Mys att hinna med päronen en snabbis på vägen iaf, bättre än inget! Hoppas du har det bra! kram Mary

    1. Ja, det var bra planerat av Mårtenssons. Även om det inte var så länge, så var det kul att ses och att hinna äta tillsammans i alla fall. Kram på dig med

Kommentera

