Middag på Le Cercle, Chelsea

Ganska ofta får jag frågan om jag har många svenska vänner i London. Jag har en del, men jag känner dem alla sedan innan vi flyttade hit. Att söka upp nationsfränder här känns onödigt när jag bara har två timmars flygresa hem till mina vänner. Men det är riktigt skoj att en tjej sedan gymnasietiden och två sedan lundatiden har flyttat hit efter mig. Och de umgås jag gärna med.

Sist jag träffade Helena som jag känner sedan gymnasietiden då vi gick i parallellklass, åt vi på restaurangen Le Cercle. Jag såg den rekommenderad i Sloane Ranger-magasinet Tatler och trodde att det var en ny förmåga. Det var det inte, men jag har faktiskt aldrig hört talas om stället tidigare trots att det är en systerrestaurang till kända Club Gascon.

Vi började båda med en miniburgare på anka till förrätt, och den var riktigt god. Fint briocheaktigt bröd, god smak på ankan och fräscha tillbehör. Den slår dock inte världens godaste miniburgare, men det hade jag heller inte förväntat mig.

Till varmrätt valde Helena stekt hälleflundra med krämig purjolök och marinerad krabba (civet). Snyggt upplagt och mycket gott.

Jag valde variation på spädgris och var mer än nöjd med mitt sidfläsk med fin crackling och små möra kotletter. Det serverades med skysås och sotad rödlök och endiv. Riktigt bra!

Efter detta var vi ganska nöjda, men satt kvar och smuttade vin och pratade en god stund innan Helena tog en kaffe och vi fick in dessa söta mini-petit fours. Marmeladen bakerst var faktiskt riktigt god, påminde inte alls om Fazers gröns marmeladkulor kom vi fram till, och det är ju bra. Minimacaronerna var jättesöta men var med moccasmak som inte är min favorit.

Förutom den goda maten så vill jag framhäva servicen med fingertoppskänsla. Personalen visste exakt när man vill ha hjälp och bli ompysslad och när man bara vill sitta där och prata. Att kunna läsa människor är en vital del i serviceyrken som alltför ofta glöms bort.

Le Cercle
1 Wilbraham Place
London SW1X 9AE
6 thoughts on “Middag på Le Cercle, Chelsea

  1. Vilket glamouröst restaurangprovarliv du lever! Så himla häftigt! Gissa vart jag ska vända mig när jag åker till London för att få reda på vart man bara inte kan missa att gå 🙂

    Kul att du har så ”gamla” kompisar som också bor i London, och väldigt kul att lära känna nya på plats. Det är nog bästa sättet att komma in i kulturen, livet och verkligen bli en del av samhället där.

    Trevlig måndagskväll – blir det krogen igen eller 🙂

    Kram Lotta

    1. Tack för att jag blev kallas glamorös! Det är kul att kunna äta ute, och det är tack vare att det är s mycket billigare än hemma som jag kan göra det.

      Precis därför jag inte sökt mig till andra svenskar, finns ju så mycket annat att upptäcka och jag har verkligen försökt komma in i den brittiska kulturen.

      Inte krogen idag, någon måtta får det vara! Ha en trevlig måndag du med! Kram

  2. Om jag kommer till London igen, som jag hoppas, någon gång i framtiden så kommer jag rådfråga dig om restauranger. Då kommer du nog även få berätta lite om prisklass, för de verkar väldigt flotta de du besöker ;o). Är lite avis på ditt storstadsliv faktiskt, måste erkännas. :o)

    Kram

    1. Det hoppas jag med du gör! Och klart jag rekommenderar restauranger – det är ju min hobby! 🙂 Det är faktiskt inte så dyrt här, eller ja, det finns ju superdyra ställen också men det är lätt att hitta riktigt god och prisvärd mat. Prisexempel på middagen i inlägget var ca £30, så runt 330 svenska kr för förrätt, varmrätt, ett glas vin och dricks. Kram

  3. Ja jag förstår att du inte tycker Malmö har så överdrivet mycket att erbjuda i jämförelse ;). Lite avis på restaurangutbudet. Vi gick också ut och åt så mycket oftare när vi bodde i Kanada, minst ett par gånger i veckan. Dels är ju prisnivån en annan än här och sedan är det nog hela synen på att äta ute.Här blir man ju nästan lite ifrågasatt om man går ut och äter utan orsak en vanlig vardag med familjen, trist men sant så njut av restauranglivet. En vacker dag kommer jag till London och då ser jag fram emot en lång lista med restaurangtips, Kram

    1. Haha, nej Malmö har lite att önska på den fronten, men finns ju vissa godbitar tack och lov. Visst är det en helt annan grej att äta ute både i Kanada och i England, det ingår i kulturen och är ju betydligt billigare än hemma. Även om jag äter god och prisvärd mat i Sverige vet jag att jag kan få någod minst lika gott och billigare i London. Och priset avgör ju lite hur ofta man kan unna sig att äta ute.

      Hoppas den vackra dagen kommer snart! 🙂 Och var inte orolig, jag har en lååång lista redo till dig då! Kram

Kommentera

