Middag på Yashin Sushi, Kensington – en favorit!

Fullkomligt ljuvlig friterad räkrulle med haricot verts och chiliponxugelé

Sedan 10 år tillbaka ungefär, när det första sushistället öppnade i Lund och min kursare Annie från Stockholm introducerade mig för marinerat ris och rå fisk har jag älskat det. Jag tror faktiskt att sushikockarna på det där stället gillade mig ordentligt, för jag var nog en av få i stan som ville testa alla sorters fisk, inte bara räka och lax. Lund hade faktiskt rätt bra sushiställen när jag bodde där (och förhoppningsvis fortfarande) och även Malmö har en del. Så när jag flyttade till London förväntade jag mig bra sushiställen runt varje hörna. Typ. Så är det tyvärr inte. Istället finns det en massa sushikedjor. Jag har provat någon och blivit så grundligt besviken att det inte ens kändes som sushi jag åt. Andra kedjor har jag struntat i att prova just för att jag inte kan ta fler sushi-nederlag.

Som tur är finns det några riktiga sushiställen också, men de duggar inte direkt tätt. Den senaste i raden av mina upptäckter rekommenderade två av mina kollegor, tillika sushifantaster. Så när Emma var på besök i helgen drog jag ihop några sushiglada tjejer och åt på Yashin.

Friterad soft shell krabbrulle med avocado och söt soya att doppa i – helt fenomenalt god

Låt dig inte avskräckas av den nästan militära hälsningen när du går in; personalen är jättevänlig och effektiv. Restaurangen är liten till storleken med en sushibar och arbetande kockar samt några få bord på gatuplanet och fler bord och en bar en våning ner.

Yashins unika koncept innebär att sushin redan innehåller rätt mängs soja (enligt kockarna) och därför får man ingen soja att doppa i, men oftast får man andra goda såser till. Och ingefäran, den kommer i stora tjocka bitar och är helt ljuvlig.

Och själva sushin då? Helt fantastisk! Detta är sushihimlen om du frågar mig. Vi beställde bara rullar och valde tre av fem på den koncisa menyn, men eftersom allt görs efterhand kan man beställa sina favoriter ändå, som lax- och avocadorullen nedan.

Lax- och avocado makirulle

Alla rullarna var riktigt fina i smaken, lagom i storlek och höll ihop bra, och antagligen är det tack vare sojan i dem som gör att de känns otroligt saftiga. Smakerna var som sagt fantastiska och allra godast tyckte vi alla att krabbrullen var. Så missa inte den!

Sanslöst god friterad sparrisrulle med tomatsås 

Yashin Suhi
1A Argyll Road
Kensington
London W8 7DB
Tel 02079381536
7 thoughts on “Middag på Yashin Sushi, Kensington – en favorit!

  1. I löööve sushi! Åt det första gången i Stockholm på 90-talet nångång. Nu blir det lite då och då. Tycker vårt sushiställe i Falkenberg är helt ok faktiskt. Har inte mycket att jämföra med dock.

    Kram på dig!

  2. Jag tror aldrig jag har sett något liknande i sushiväg! Vilket kul sätt att servera rätterna på. Sushihimlen säger du, dit vill min man åka…

  3. Bra sushi är sååå gott! Finns det ”all you can eat” japanska restauranger i London? Det är något jag saknar mycket här. Maken har hittat ett par bra sushiställen i Köpenhamn så det brukar bli fredags take away allt ibland.

    1. Håller helt med! Nej, finns inga ‘all you can eat’ sushiställen här vad jag vet. Ingen billig sushi heller, inte ens den som inte är bra.. 🙂 Härligt att din man hittat några bra ställen i CPH, så du/ni kan njuta av det!

Kommentera

