Svensk mat mitt i London

Det händer ibland att man i egenskap av matbloggare blir inbjuden till events eller får saker hemskickade som man förväntas blogga om. Jag är ganska selektiv till vad jag tackar ja till, och allt hamnar verkligen inte på bloggen.

Så därför är det riktigt kul att man kan bli positivt överraskad ibland.

Igår var jag bjuden på en promotionlunch av SunVil; en resebyrå som satsar på resor till Sverige, ordnad av Västsvenska Turistrådet och Visit Sweden. Med mig hade jag väninnan Emily och efter att en hjälpsam man visat oss vägen hittade vi slutligen den röda stugan där lunchen hölls.

Vi blev vänligt bemötta av flera organisatörer och visade in i ett mysigt (om än temporärt uppbyggt) rum med ett fint dukat långbord. Vi fick flädersaft att dricka och efter lite småprat med en av arrangörerna kom våra lunchtallrikar in, anrättade av kockarna i anslutning till vårt rum.

Jag som hade väntat mig något svenskt men ändock tråkigt, som kanske Scans köttbullar, blev positivt överraskad av en riktigt god och mustig soppa på havskräftor och svamp, toast Skagen med havskräfta och äggröra med makrill och inlagd lök.

Detta var kocklagad riktigt god mat, och jag kände mig riktigt stolt över att vara svensk och att det var så bra ordnat. Naturligtvis var hela saken mycket effektiv, men vi fick tid att småprata med en av kockarna (en trevlig tjej som heter Emilie och kommer från Mariestad) som berättade mer om den goda maten, och det var verkligen ett trevligt inslag att arrangörerna hade tid att småprata och ville lära känna en.

På vägen ut fick man dessutom ett nummer av White Guide’s tidning White Magazine som jag med nöje ska läsa.

12 thoughts on “Svensk mat mitt i London

  1. Härligt! Blev det inga slagsmål och cat fights? Jag tittade nämligen på Svenska Hollywoodfruar i går och där gick det hett till. Tänkte att det kanske kan hända något liknande i London ;o)

    Kram Malin

    1. Haha, nej alla var städade och uppförde sig. Någon ville dock ha snaps, men det serverade de inte förrän på kvällen – så svenskt. 🙂

  2. Härligt med lite svensk mat i London. I Kanada var det mest jag själv som stod för den svenska matenm det blev en och annan svensk catering med smörgårstårtor, köttbullar, julbord och smörgåsbord också en och annan prinsesstårta förstås ;). Ha det gott! Kram

    1. Brukar vara samma här, förutom en lunchrestaurang med skandinavisk mat som jag brukar beställa ifrån till jobbet. Men kul att bli bjuden på bra svensk mat. 🙂 Kramar

  3. Det var väl en riktigt trevlig inbjudan. Jag tycker sällan jag kan gå på de event jag bjuds in till då de oftast är i någon av de större städerna…

Kommentera

