Återbesök på Zucca, Bermondsey

Oftast när jag går till restauranger jag vet är bra försöker jag att gå dit i ett litet sällskap så att man liksom kan umgås runt maten istället för över den som man gör när man är många (om det låter filosofiskt så är det för att jag läser Igelkottens elegans just nu). Jag går ju ut delvis för matens skull och vill inte att den ska hamna helt i skymundan bara för att jag har jättekul med mina vänner. Jag tycker det ska finnas plats för både och.

Så när jag gick tillbaka till Zucca för andra gången var det bara Emma och jag, och maten fick verkligen ta plats, samtidigt som vi hade det jättetrevligt och pratade om allt möjligt, bl a om vissa av gästerna som var på date (att studera människor är kul).

Till att börja med delade vi tre förrätter eftersom vi hade svårt att begränsa oss. Det blev speck med rosmarincrostini och inlagd gurka, som var enkelt men väldigt gott. Gurkan var verkligen angenäm i smaken och betydligt mildare än de flesta varianter.

Riktigt krämig burrata med ugnsbakad pumpa och spiskummin, vilket var min favorit. Åt burrata här sist med, och denna var precis lika god.

Broccoli och blomkålsbitar med hackad mandel och ricotta, som var Emmas favorit, men jag gillade den också skarpt.

Till varmrätt var vi tvungna att välja samma rätt för ingen av oss hade klarat att den andres varmrätt hade varit godare än ens egna. Valet föll på en pastarätt med svamp och parmesan. Till synes enkelt men en fröjd för gommen.

Efter allt detta var vi riktigt mätta men när vi fick syn på saltkolaglass kunde vi ju inte låta bli en kula vardera. Den var riktigt god, men kolan hade kunnat vara lite mildare, smaken av bränt socker tog nästan över.

Zucca
184 Bermondsey Street
London SE1 3TQ
8 thoughts on “Återbesök på Zucca, Bermondsey

    1. Burrata är en krämig ost som ett mellanting mellan Philadelphia och mozzarella-konsistensmässigt men närmast mozzarellan smakmässigt dock med en gräddig smak. Helt fantastiskt!

Kommentera

