La Fromagerie, Marylebone

En av Londons stadsdelar som jag tyckt om från första stund är Marylebone med sina mysiga butiker, caféer och restauranger. Och det allra bästa stället i denna stadsdel måste vara La Fromagerie; ett café, matbutik och ostbutik i ett. Hit gick jag första gången när Anna Billing var i stan och då åt vi brunch, så nu när Therése och jag strosade gatan fram och tittade i affärer visste jag precis var vi skulle äta lunch.

Vi delade på en stor ostbricka och en brödkorg och det var alldeles lagom till lunch, särskilt om man som vi åt långsamt och njöt av varje ost.

Behändigt nog läggs ostarna upp på brickan i den ordning de står på menyn, så jag kan berätta för er att vi från vänster  smakade på Mothais från Poitou (get), Reblochon från Savoie (ko), Napoleon från Haut Pyrenees (får), Ami du Chambertin från Bourgogne och Blue des Causses från Rouergue (gissar får). Dessa utgjorde deras Cheeseroom cheese board och även om alla ostarna var mycket goda, så blev Napoleon genast bådas vår favorit. Den påminner om en annan av mina favoritostar; Ossau-Iraty, fast jag måste erkänna att Napoleon faktiskt var överlägset godare. Jag kunde inte låta bli att köpa med mig en liten bit av den hem och en hörna Wigmore, en fantastiskt krämig och god brittisk ost.

Förutom den goda maten och ostarna är hela affären bara så gemytlig. Den ser lantlig ut och borden är utspridda i butiken. Här finns säsongsbetonade grönsaker, kastanjemjöl, spanska mandlar och annat kul. Och så ostrummet. Hit går man med andakt och får experthjälp med sina ostval. Dessutom blev jag riktigt överraskad av priserna, mycket överkomligt för att vara i centrala London och t o m jämfört en helt vanlig matbutik, och osten hos La Fromagerie är ju betydligt roligare än den i en vanlig ostdisk.

La Fromagerie
2-6 Moxon Street
Marylebone
London W1U 4EW
One thought on “La Fromagerie, Marylebone

  1. Ett lunchställe helt i min smak! Vi åt på ett liknade ställe i Halmstad när vi var där. Fast vi fick även ta av som en tapasbuffé utöver ostarna. Fast halva min tallrik var ändå ost… 🙂

Kommentera

