Risnudlar med aubergine och spenat

Ursäkta tystnaden igår. Jag låg hemma och tyckte oerhört synd om mig själv eftersom jag åkte på någonting (kräksjuka eller matförgiftning) i fredags natt och därför fick ställa in min Göteborgshelg. Så himla dålig timing. 😦 Nåja, vi fortsätter med dagens inlägg istället:

Vid den här årstiden är jag sugen på comfort food mest hela tiden, och med comfort food menar jag något med smält ost eller grädde. Inte så bra i längden. Men det finns vissa rätter som trots avsaknad av grädde och ost faktiskt hit the spot, och detta är utan tvekan en av dem.

Tänk er kuber av aubergine stekta i (visserligen) rikligt med olivolja och vitlök, stekt spenat och risnudlar med lite sås av limesaft, fisksås och sesamolja. Bör ätas med gaffel ur en skål, lätt sörplandes och upkrupen i soffan.

Risnudlar med aubergine och spenat, 2 portioner

1 aubergine

mkt olivolja

1 vitlöksklyfta

2 nävar spenat

1/2 tsk cayennepeppar

1/2 lime, skal och saft

2 msk fisksås

2-3 tsk sesamolja

90-100 g vermicelli risnudlar

Koka upp lite vatten. Lägg nudlarna i en skål och täck med det varma vattnet. Skala och tärna auberginen. Stek spenaten mjuk i lite olivolja. Lägg i en skål så länge. I samma stekpanna, häll i rikligt med olivolja och pressa i en vitlöksklyfta. Lägg i auberginetärningarna och stek tills de sugit upp ganska mycket olja och fått lite färg. 

När auberginebitarna är klara, lägg i spenaten igen och pressa i vitlök. Häll sedan i limeskal och -saft, fisksås, sesamolja och cayennepeppar, låt fräsa ihop någon minut och smaka av med salt och peppar. Häll av nudlarna och lägg i stekpannan. Blanda runt och servera. 

10 thoughts on “Risnudlar med aubergine och spenat

  1. Så tråkigt att du missade helgen på resande fot, vet ju att du sett fram mot den! Förstår att det behövts lite comfort-food då.
    Hoppas du kan få till en ny helg i Göteborg.

  2. Ett gott tecken på att sjukdomen börjar gå över är att du är tillbaka på bloggen! Trist för dig (och för mig!) att du fick skippa resan…
    Middagen ser lagom tröstande ut – måste ta och köpa mig sesamolja tror jag.

    1. Ja, himla trist 😦

      Sesamolja är grymt gott, och i asiatiska butiker är den billig, vilket inte direkt är fallet i vanliga matbutiker…

  3. Hanna!

    Vad tråkigt att du blev sjuk! Men bra för min del eftersom jag inte var hemma – nu m-å-s-t-e du helt enkelt boka en ny resa hit, och då ska jag hålla den fri! :=)

    1. Lovar att informera (eller t o m kolla med er) innan jag bokar nästa Gbg-helg, men kan redan nu säga att det lär bli nästa år.

Kommentera

