Spare ribs med sweet chili-marinad, klyftpotatis och vitlökssås

I torsdags när jag flög hem till Sverige (well, Kastrup) passade vi på att besöka Emporia-gallerian vid Hyllie när mamma och pappa hämtade mig från tåget. Särskilt imponerad blev jag inte, men vi hittade lite julklappar i alla fall.

På kvällen ville vi ha en enkel (dvs inte trerätters) middag och valet föll på sticky spare ribs.  Inspirationen var denna marinad till kyckling som Annika skapat, men denna marinad blev aningen annorlunda.

När jag tillagar ribs så brukar jag hoppa över att koka dem; får de bara tillräckligt med tid i ugnen blir de otroligt möra ändå, men om ni är vana vid att koka dem först så gör det.

Eftersom ribs ätes bäst med händerna vill jag gärna ha tillbehör som klarar detsamma, vilket spröda klyftisar gör. Den goda såsen kan man doppa både potatisklyftorna och ribsen i och den funkar även bra som salladsdressing. Bra va?!

Spare ribs med sweet chili-marinad, 4 portioner

1,5-2 kg spare ribs

1 dl sweet chili-sås

1 dl olivolja

4 vitlöksklyftor, pressade

3 tsk sambal oelek

några droppar Worchester sauce

salt, svartpeppar

Blanda marinadingredienserna och smaka av med salt och peppar. Lägg ribsen med köttsidan upp på en oljad braspanna och pensla ovansidan, salta och peppra. Kör in i ugnen, 200C ca 30 minuter eller tills de fått fin färg. Vänd ribsen och pensla ovansidan. Salta och peppra och kör ca 30 minuter till i ugnen. Vänd dem en sista gång och pensla och ugnsstek i ytterliggare 5-10 minuter. Dela och servera. 

Kall vitlökssås, 4 portioner

3-4 dl grekisk yoghurt

2 stora vitlöksklyftor, pressade

4 msk olivolja eller mild rapsolja

2-3 tsk torkade örter 

salt, svartpeppar

Blanda. Låt dra ca 15 minuter före servering. 

 

10 thoughts on “Spare ribs med sweet chili-marinad, klyftpotatis och vitlökssås

  1. Tänk att jag faktiskt varit i Hyllie! Eller ja, passerat med Pågatåget i alla fall 🙂

    Det här låter väldigt gott och jag älskar mat man kan äta med fingrarna, gärna hela måltiden. Dippa och kladda 🙂

    Ha en skön kväll!

    Kram Lotta

  2. Revben är bara så gott men jag glömmer liksom bort hur enkelt det är att öaga dem själv.
    måste nog göra snart 🙂

  3. Gott gott, delar av familjen åt ribs på Texas Longhorn igår men jag föredrar hemlagade. Brukar köra liknande marinad men river i massor av ingefära, gott. Nej Emporia imponerar nog inte när man har hela London att shoppa i ;). Själv är jag jätteglad eftersom vi bor 5 min bort så är det perfekt att kunna hitta alla man behöver på nära håll. Inkl. hämtsushi ;). Ha det gott, kram!

    1. Hämtsushi är ju guld! Och där var en del helt ok affärer (som Illum Bolighuset) men tyckte layouten var ganska trist och lite same same utbud som varenda galleria.

      Kram

  4. Har aldrig lagat spare ribs, men gillart mycket. Funderar på att ha det på en liten julbjudning framöver. Fikonglaserade.
    Jag gillar också finger food!

    1. Jag gillar egentligen baby back ribs (kamben) bäst, men dessa är näst bäst och enklare att få tag i.

      Fikonglaserade? Can’t wait!

Kommentera

