Kanelbullebak

Det är inte så ofta som jag bakar kanelbullar numera, man behöver liksom både tid och mycket plats i frysen och det är bristvara på båda delarna för min del, men mest när det gäller frysen.

Så när jag var hemma i Skåne passade jag på att baka kanelbullar med mamma. Det går ju kvickt och lätt i en assistent och särskilt för mamma som har gjort det många gånger förr och har receptet i huvudet.

Hennes recept är en vanlig vetedeg men med lite mer smör än i andra recept och med additionen av ett ägg som gör degen smidigare.

Jag är såklart otroligt partisk och tycker att detta är det bästa receptet eftersom det är dessa kanelbullar jag växte upp med. Men mina flatmates kan faktiskt intyga att de är särledes goda!

Receptet nedan är egentligen en halv sats och räcker till ca 25 bullar och en vetelängd, eller närmare 40 bullar. Längden har samma fyllning som bullarna men innehåller även russin, så längden var till mamma och bullarna till mig (jag är inte alls förtjust i russin i bakverk).

Kanelbullar, ca 40 st (eller 25 bullar och en vetelängd)

50 g jäst

150 g smält smör

5 dl mjölk

2 tsk mald kardemumma

1 1/4 dl socker

1 ägg

14-17 dl vetemjöl

Fyllning:

ca 300 g mjukt smör

strösocker

mald kardemumma

mald kanel

Till pensling:

1 ägg

pärlsocker

Bryt ned jästen i en bunke (skål till assistent). Blanda det smälta smöret med mjölken och värm tills fingervarmt. Häll i en liten skvätt av blandningen i skålen samt allt socker. Blanda tills jästen lösts upp. Häll i resten av smör- och mjölblandningen, kardemumma och ägget. Sätt i gång assistenten och tillsätt mjölet lite i taget tills du har en lös deg. Låt assistenten arbeta degen i ca 10 minuter (ca det dubbla om du knådar för hand). Täck över degen och låt jäsa 20 minuter. 

Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord och fördela i tre jämnstora delar. Baka ut en i taget. Kavla ut en degbit till en rektangulär yta med ca 3 mm tjocklek. Bred på ca 100 g rumsvarmt smör i ett jämnt lager (ända ut i kanterna). Strö över ett jämnt lager med strösocker. Pudra över ett tunt lager med kardemumma och ett tjockare lager med kanel. Rulla ihop degen från långsidan. Nyp ihop degen vid skarven och tryck ihop rullen lite så den är i princip jämntjock. Skär i 12-15 bitar, ca 3 cm breda. Lägg med snittytan nedåt i bullformar på en plåt. Täck över med en bakduk och låt jäsa tills de dubblats i storlek. Vispa upp ägget och pensla bullarna. Strö på pärlsocker. 

Grädda i 225 C/200C varmluft på översta falsen 6-10 minuter, passa dem noga. En längd tar ca 8-15 minuter beroende på tjocklek. 

9 thoughts on “Kanelbullebak

  1. Mammas är ju alltid bäst, oavsett vad det gäller. Bullar, köttfärslimpa eller såsen till steken. Vad härligt att få baka bullar med sin mamma. Det var riktigt länge sen kan jag säga…

    Kram till dig!

Kommentera

