Julklappstips för matglada

Till helgen är det första advent, och som vi alla vet går dagarna fram tills julafton i  raketfart. Man ska hinna skriva julkort, köpa julklappar, gå på julfest med jobbet, gå på oändliga glöggkalas och handla och laga all julmat.

Några julklappstips kan kanske vara på sin plats för att underlätta? Denna lista är mer eller mindre min egen önskelista till Tomten, men den kan ju vara till hjälp även till andra foodies där ute.

Kokböcker kan man aldrig ha för många av och de svenska som ger mig mest habegär just nu är Bjud Hem av Eleonora von Essen (allas vår Pytte), som jag precis fått i namnsdagspresent, och Fäviken av Magnus Nilsson. Om vederbörande inte har Matmolekyler så vill jag slå ett slag för den också (men jag har den redan, Tomten).

Denna låga gryta från Le Creuset verkar alla kockar ha (iaf Nigel Slater och Nigella). Dyr, men man kan laga det mesta i den. Dessutom är den snygg och kan stå framme.

Den handkräm jag föredrar i köket är Crabtree & Evelyns Citron, honey and coriander. Den är krämig och återfuktande utan att vara kladdig. Doften maskerar lök ganska bra och den liksom passar i köket.

Jag älskar mitt lilla Microplane zester-järn och vill komplettera med ett grövre, som t ex detta.

Bästa stavmixern enligt Gordon Ramsay; Bamix, önskar jag mig när min nuvarande har lagt av.

Det här söta setet att mäta upp amerikanska cups med har jag redan, men tycker att det är en perfekt present till alla bakglada.

Följ länkarna till respektiva näthandel. Bilderna är lånade, klicka på respektiva bild för att komma till källan, med undantag för bokbilderna som jag lånat från AdLibris.

8 thoughts on “Julklappstips för matglada

  1. Åååh. Har också kokboksstopp, min hylla svämmar helt enkelt över. Men gud, vad många fina kokböcker det finns! Pyttes vill jag också ha!

  2. Å, klapptips helt i min smak! Instämmer i att kokböcker kan man alltid få fler av 🙂 Kul med Pyttes bok också, den har jag själv inte haft chans att glutta i!

Kommentera

