Mjölkchokladpannacotta med flingsalt

IMG_2026När jag bakade till jobbet senast fick de två förträffliga bakverk och ett gäng minipannacotta med smak av mjölkchoklad och salt. De gick hem må ni tro!

Man kan göra pannacotta på flera sätt. Det vanligaste är att använda gelatin, och då föredrar jag gelatinblad, men -pulver går naturligtvis lika bra. Det kan vara bra att veta att ett gelatinblad motsvarar 1/2 tsk gelatinpulver.

Vill man göra en vegetarisk pannacotta, så finns det några sätt att välja mellan. Att använda gelésocker multi är det lättaste, då man ersätter gelatin och socker med en och samma produkt. Ämnet som gör att pannacottan stelnar är pektin som man använder till sylt och gelé. Jag är dock inte så förtjust i gelésocker multi då det blir för sött enligt paketets anvisningar och det lätt kan bli för lös konsistens om man använder för lite av sockret för att dra ned sötman.

En annan produkt som jag som bäst håller på att bekanta mig med är agar agar, gjord av alger. Det fungerar lite annorlunda än de två ovanstående produkterna då pulvret faktiskt ska koka med, i detta fall grädden, några minuter. De andra två produkterna ska bara smälta i vätskan. En pannacotta med agar agar börjar stelna direkt när den avsvalnas och får en aning fastare konsistens. Det går fort och chokladen hann inte skikta sig under tiden den stelnar (som de med gelatin i gjorde).

Just denna pannacotta blir lite svår att göra med gelésocker multi eftersom man behöver sockret för pektinets skull men redan har i söt choklad. Men att använda agar agar går utmärkt. Bara använd receptet nedan men följ anvisningarna på paketet för dosering och tillvägagångssätt.

Mjölkchokladpannacotta, ca 40 minisar i plastshotglas

10,5 dl grädde

4,5 msk strösocker

4 gelatinblad

210 g mjölkchoklad

vaniljsalt eller flingsalt till dekoration/servering

Lägg gelatinbladen i blöt. Hacka chokladen och lägg i en bunke. Värm grädde och socker i en teflonbottnad kastrull under omrörning. Låt blandningen precis koka upp och dra ifrån plattan. Krama ur gelatinbladen och blanda i gräddblandningen. Häll gräddblandningen över chokladen i bunken och rör om tills all choklad smält. Låt blandningen svalna ca 10 minuter, fördela sedan blandningen på shotglasen. Låt svalna helt, låt sedan stelna i kyl över natten. Strö över salt precis innan servering. 

14 thoughts on “Mjölkchokladpannacotta med flingsalt

  1. Trevlig kombo med mjölkchoklad och salt.. och himla bra att servera i shotsglas, då kan man ju äta annat också 🙂
    Jag gillar i och för sig den lite mjukare konsistensen som gele multisocker ger, men håller med om att det blir väldigt sött. Agar agar har jag här i skafferiet, men har inte testat än. Men det är kul att pröva sig fram med olika metoder.

    1. Precis, man måste ju kunna optimera sötsaksintaget 😉

      Agar agar var jag lite rädd att testa först, men nu går det bra.

  2. Holy moly vad gott! Har också gjort en variant på det här och det är ju verkligen genialiskt med choklad och havssalt. Mmmm. Har jag förresten sagt att vi planerar Londonresa i jan-feb? Håll dig hemma!

  3. Så gott! Dags att göra pannacotta igen =) Använder du agar-flakes eller -pulver? Innan fick jag mortla flingor (om det inte skulle koka med) men för ett tag sedan hittade jag äntligen pulver, så kan man tjocka till saker ännu enklare. Inte för att jag använder agar agar så mycket men jag gillar att samla saker som blir stående i mitt skafferi 😀

    1. Jag har agar-flakes, det enda jag hittat här. Finns dock någon veggie set här också, men den har jag inte testat och vet inte riktigt vad den innehåller.

      Haha, hade jag haft större kök hade jag också samlat saker att ha i skafferiet. Det är ju så roligt att testa lite olika produkter. 🙂

  4. Mjölkchokladpannacotta var länge vår absoluta favoritefterrätt, men nu har vi inte gjort den på evigheter. Kanske måste vi stilla det begär som uppstod nu, så fort som möjligt…

Kommentera

