Pecancheesecake med kolatopping

IMG_2038

Till novembers månatliga kakor på kontoret hade jag egentligen tänkt att göra en pecanpaj, men eftersom mer eller mindre alla på kontoret verkade ha firat Thanksgiving så tänkte jag om. Ville ju inte reprisera men ändå köra något höstigt, och blev genast bönhörd när jag hittade receptet på denna cheesecake med pecannötter, i en bakbok hemma i hyllan. Receptet är från Hummingbird Bakery’s Cake Days och är riktigt bra!

Egentligen är jag inte så törtjust i bitar i en annars len cheesecake (liksom jag inte vill ha russin i kakor), men det fungerade faktiskt här. Cheesecaken är god som den är, men det är kolatoppingen som gör den gudomligt god. Det ger samma smak som karamelliserade pecannötter i en pecanpaj och det var precis det jag var ute efter. Slurp!

IMG_2005

Pecancheesecake med kolatopping, 10 portioner

Översatt från och anpassat efter Hummingbird Bakerys recept i boken Cake Days.

Botten:

220 g digestivekex

100 g smält smör

Cheesecake:

700 g Philadelphia 

120 g strösocker

1 tsk vaniljessens (kan ersättas med vaniljpulver/-socker)

3 ägg

80 g pecannötter, finhackade

Kolatopping:

60 smör

45 g mjukt ljusbrunt socker (ljust muscovado passar bra)

2 msk mjölk

120 g florsocker

1 tsk vaniljessens (kan ersättas med vaniljpulver/-socker)

Dekoration:

10-12 pecanhalvor(ca 20 g)

Bryt digestivekexen i bitar och hacka till smulor i en matberedare. Tillsätt det smälta smöret och mixa tills konsistensen liknar våt sand. Tryck ut kexsmulorna i ett jämnt lager i en springform (ca Ø20 cm). Ställ antingen i kylen i ca 20 minuter, eller baka av botten ca 10 minuter  i 160C. Låt svalna innan du häller på cheesecakesmeten.

Vispa cream cheese, socker och vanilj samman med en elvisp eller Kitchen Aid. Tillsätt äggen ett i taget och vispa ordentligt efter varje ägg och skrapa sidorna med en slickepott. Blanda i de hackade nötterna och häll blandningen över den svala botten. 

Täck botten och kanterna av formen med aluminiumfolie och sätt i en djup braspanna. Häll i kokande vatten 2/3 upp för kanten, som ett vattenbad och baka kakan i 160C ca 35-45 minuter. Kakan ska vara fast men lite dallrig i mitten. 

(Det går också bra att baka utan vattenbad på lägre temperatur, men det rekommenderar jag bara de som är vana att baka. Kakan kan lätt spricka och vattenbadet motverkar detta till viss del.)

Låt kakan svalna till rumstemperatur och låt den sedan svalna i kyl några timmar. 

Gör sedan kolatoppingen. Blanda smör, brunt socker och mjölk i en kastrull och låt koka upp. När allt smält, ta ifrån plattan och blanda i florsocker och vanilj. Vispa tills du har en jämn smet. 

Häll kolasåsen över cheesecaken och bred ut med en slickepott. Låt svalna i kyl och dekorera med pecannötterna och eventuellt florsocker. 

12 thoughts on “Pecancheesecake med kolatopping

  1. Den där cheesecaken lät sagolikt god! Jag älskar pecannötter! Tack för receptet, nu måste jag bara komma på ett gott skäl att baka den =)

    1. Den är otroligt god! Man kan alltid lita på the Hummingbird Bakery’s recept. Men du, det behövs inget skäl, bara baka. 🙂

    1. ‘Aggressivt gott’ har jag inte hört innan, men gillar’t!

      Huga för russin i lussebullar etc. Mkt godare utan!

  2. Hello, jag vill ha en smakbit Hanna! Vilka fina bilder du tagit, det ser ljuvligt gott ut… har kommit på ett bra sätt att få provsmaka, jag flyttar till London och blir din kollega helt enkelt. Ok? 😉 Kram!

  3. Ååååå, låter ju alldeles ljuvligt! Jag älskar kola, nötter och cheesecake så jag tror en sådan här hade varit ett litet himmelrike för mig=)

Kommentera

