Julköttbullar med citron- och timjandipp

IMG_2104

När jag bjuder mina London-vänner på svenska godsaker brukar köttbullar naturligtvis efterfrågas, och jag tycker att de är riktigt trevliga att servera som plockmat.

Hemma i Sverige försvinner såklart lite av grejen med att servera just detta; vi äter ju köttbullar i tid och otid men detta blev så gott tillsammans att jag ändå bjuder på receptet.

Julköttbullar är för mig de som smakar kryddpeppar och dippen med smak av citron och timjan ger en fin frisk och modern kontrast. Dessutom är det barnsligt roligt att spetsa en köttbulle på en cocktailtandpetare och doppa.

Köttbullar kan ju verkligen variera i storlek men just till högtider eller när jag serverar dem som plockmat gör jag mina ganska små, ca 1,5 cm i diameter. Och för att göra det lätt för mig stekte jag dem i ugnen och efterstekte sedan dem på järnet, men det går lika bra att enbart steka dem i stekjärn, men de behöver passas mer då.

Julköttbullar, ca 35 st

750 g fläskfärs

1 ägg

3 msk vatten

3/4-1 dl ströbröd

1,5 tsk flingsalt

några drag med svartpepparkvarnen

3/4 tsk kryddpeppar

Blanda ägg och vatten i en bunke. Häll i strödbröd och kryddor och låt massan svälla några minuter. Blanda i färsen. Blanda väl och forma små köttbullar av massan. Doppa händerna i vatten emellanåt så fastnar inte smeten på händerna. Lägg köttbullarna på en smord braspanna och stek i ugnen ca 15 minuter i 180C. Efterstek sedan i smör i stekjärn för fin yta runt om. 

Citron- och timjandipp

2 dl creme fraiche

3 tsk torkad timjan

finrivet skal från 1/2 citron

1/2 msk god olja

salt, peppar

Blanda alla ingredienser, låt bra en stund och servera. 

2 thoughts on “Julköttbullar med citron- och timjandipp

Kommentera

