Bakad brie med varm hjortronsylt

IMG_2108

Att servera varm ost är inget nytt, och allt som oftast brukar jag baka camembert och äta den som fondue. Till glöggkalaset ville jag dock ha en liten svensk touch samt använda en burk hjortronsylt av Jan Hedh som jag fått i present. Och kombinationen mogen bakad brie, varm hjortronsylt och finncrisp var verkligen en hit! Hela osten försvann på mindre än 10 minuter i tystnad – så gott var det!

Såhär gjorde jag:

Lägg osten i en ugnsfast form och bred sylt ovanpå. Häll mer sylt i en ugnsfast liten skål och ställ i formen. Skjutsa in allt i 180C ugn i ca 20 minuter. Servera med finncrisp.

12 thoughts on “Bakad brie med varm hjortronsylt

  1. Jag har en burk plommonmos (står det på burken) som jag undrar om man kan använda i stället för hjortronsylt… Fast kanske ska det i så fall inte åka med osten i ugnen utan läggas på efteråt. Vad tror du?

    Hoppas allt är bra med dig – blir det Svedala över jul och nyår?

    Kram Lotta

    1. Det beror nog lite på konsistensen av moset om det funkar. Dvs om det är mycket mosigt eller lite mer syltigt. Om det är mosigt kanske det passar bättre till andra saker, och om det är fastare funkar det säkert jättebra, men kanske bäst att inte ha det i ugnen som du föreslår.

      Allt är bara fint – hoppas det är det med dig med! Visst blir det Svedala!! Åker på onsdag! Kram

  2. Kan bara instämma med ovan tillrop, hurra så gott det är. För första gången jag åt det var på ett julbord 2008… sedan dess är jag helt såld på varm ost.. har inte gjort den så ofta men ack så gott det är. Nästa gång köper jag sådana där små portionsstorlekar och gör min egna 😉

    Allt väl annars med dig? Här rullar det på och snart är det julafton! kommer du hemåt Sverige över julen? Kram!

    1. Ja, varm ost är grejer det! 🙂

      Allt är bara bra, om än aningen stressigt. Visst blir det Sverige över jul, därav stressen, allt ska ju hinnas med innan och alla klappar + packning ska ju få plats i resväskan. Hoppas ni har det lite lugnare och får en mysig jul! Kram

Kommentera

