Snabbcheesecake med mandelsmör

cheesecake2

Jag vet inte varför, men jag har otroligt svårt att bjuda på endast en rätt när jag bjuder någon på middag, även i de fall jag inte hinner förbereda något innan.

Men det finns ju knep att ta till. I torsdags när Helena kom över på middag började vi med en böndipd (snarlik denna men med timjan istället för salvia) med pitachips. (Klipp i sönder pitabröd, sprid ut på en plåt, ringla över olja och salt, rosta i ugnen tills gyllenbruna. ) På så vis hade vi något att tugga på medan jag förberedde den snabba varmrätten; pasta med spenat och jordnötter.

Efterrätten gick lika snabbt den och var vansinnigt god! Jag varvade en förenklad cheesecakesmet med mandelsmör och digestivesmulor i två glas och resultatet blev över förväntan. Detta kommer definitivt att vara min stående snabbefterrätt framöver.

Snabbcheesecake med mandelsmör, 2 portioner

6 digestivekex

200 g philadelphia

2-3 msk florsocker

1 tsk vaniljessens (alternativt -pulver/socker)

4 generösa tsk mandelsmör

Smula sönder kexen genom att lägga dem i en plastpåse, förslut och banka med en kavel/träslev. Blanda philadelphia med socker och vanilj i en bunke med visp eller elvisp. Varva kexsmulor, ostsmet och mandelsmör i ett glas och servera. 

11 thoughts on “Snabbcheesecake med mandelsmör

  1. Jag har i affären spanat på både mandelsmör och hasselnötssmör, men inte köpt något burk ännu. Vad kan man mer använda smöret till?

    1. Jag tänkte testa cashewsmör nästa gång…

      Några idéer är småkakor (peanut butter cookies), i riktig cheesecake, på mackan etc.

  2. Ser jättegott ut! Och jag älskar mandelsmör. Håller på att slita ut min matberedare dock, så far dra ner på konsumtionen =)

Kommentera

