Pepparkakscheesecake

Denna pepparkakscheesecake gjorde jag redan förra året men då man bara kan blogga om pepparkakor en ganska begränsad tid på året valde jag att spara den till året efter, dvs nu.

Som så många andra kakor bakades denna till jobbet, där cheesecakes alltid går hem. Cheesecakes verkar ha lite dåligt rykte och det tycker jag är tråkigt. Jag tycker om kakor som inte enbart är söta och cheesecakes har ju den där fräscha syrligheten som jag tycker om.

Men visst är det skillnad på cheesecakes och cheesecakes. Mina bästa tips är att alltid baka botten, inte bara trycka ihop den och ställa i kylen. Och sen föredrar jag bakade cheesecakes framför de man bara sveper ihop. Och det är alltid trevligt med ett tunt lager ovanpå kakan både för smakens och utseendets skull.

Pepparkakscheesecake, 10-12 portioner

200 g pepparkakor (jag använde Ginger Nuts)

75 g mjukt smör

600 g Philadelphiaost

2 ägg

1 dl ljus sirap

1/2 dl strösocker

2 tsk kanel

2 tsk mald ingefära

1 tsk nejlika

1 msk mjölk

1 tsk gelatinpulver

Topping:

1 1/2 dl gräddfil

1/2 dl ljus sirap

Mixa kakorna till smulor i en matberedare, tillsätt smöret och mixa lite till. Tryck ut smulblandningen i en smörad springform klädd med bakplåtspapper i botten. Grädda i 175C ca 10 minuter.

Vispa ost, ägg, socker och sirap med elvisp. Blanda i kryddorna och rör om. Häll i mjölk och gelatinpulver och blanda. Häll smeten ovanpå den bakade bottnen och grädda ca 20 minuter i nedre delen av ugnen eller tills den nästan stelnat.

Blanda gräddfil och sirap och bred smeten ovanpå cheesecaken. Grädda i ytterligare 5 minuter. Låt svalna helt, ställ sedan i kylskåp minst 2 timmar innan servering.

4 thoughts on “Pepparkakscheesecake

  1. Jag förstår inte heller varför vissa fnyser lite åt cheesecake, en av mina absoluta favoriter! Med pepparkaka låter jättegott och det skulle jag kunna äta hela året om det vore så 🙂

    Ha det så bra hemma i Svedala!

    Kram Lotta

  2. Det dåliga ryktet måste vi försöka ta kål på, cheesecakes är ju så gott och perfekt att ha förberett innan serveringen. Vi skrev också om pepprkakscheescake igår, sammanträffande:) Fast vår är en frusen variant med lingon, även den bjöds på arbetskamrater!

    Hoppas du har kommit fram och att resan gick bra!
    Kramar

  3. Reclaim the cheesecake! Den är en av mina favoriter också, speciellt den bakade.
    Hoppas din jul blir fin, god och fridfull. Kram!

  4. Dåligt rykte, inte hos mig minsann. Jag ÄLSKAR cheesecake! :=) I alla dess former, men ju syrligare desto bättre. Hoppas att du har det riktigt fint hemma hos mamma och pappa! KRAM!

Kommentera

