Grönkålschips

20121225-174321.jpg

God fortsättning!

Dessa krispiga och nyttiga snacks kan man antingen köpa dyrt på Whole Foods eller göra lätt själv. Jag bjöd på dem som drinktilltugg på helgens julmingel till en julröd drink bestående av rosé Vermouth, granatäpplejuice, pressad lime och lite honung. Inspiration från Nigellas senaste julprogram ur serien Nigellisimma.

Grönkålschips

2 grönkålsstånd

1 msk mild olja

2 nypor flingsalt

Dra bladen av stjälkarna och dela i lagom stora bitar. Häll oljan i en liten braspanna. Lägg i grönkålen, strö över salt och blanda med händerna. Sätt in i ugnen i 130-150C tills grönkålen krympt och blivit krispig, ca 20 minuter. Rör om med jämna mellanrum. Häll upp och servera.

6 thoughts on “Grönkålschips

  1. Precis vad jag bloggat om idag! Var första gången jag/vi testade chipsen och de var supergoda.
    Ha en fortsatt trevlig julhelg. Kram.

  2. Hurra för grönkål! Har aldrig testat chipsvarianten, men såg just detsamma inne hos Emmy alldeles nyss. Har en del grönkål kvar i köket, ska nog testa chips som snacks någon kväll.

    Hoppas du har en lugn och fin julhelg. Kram

  3. Precis har vi suttit och läst om detta hos Emmy och nu ser vi dom här, det kan ju inte annat än betyda att de är supergoda:)
    En god fortsättning till dej,
    kramar

  4. Nyttigt värre! Har också läst om det inne hos Emmy, och tyckte det lät herrans nyttigt. Men jag blir ändå väldigt sugen på att testa. Gott Nytt År, för övrigt! Jag är ju skyldig dig en varmkorv, jag var ju en sån freeloader och snyltade på dina kontanter sist vi sågs. Det får jag gottgöra under 2013! Stor kram! 🙂

Kommentera

