Nyår 2012 – drinktilltugget

IMG_2660

God fortsättning!

Nu är jag tillbaka i London och åter på jobbet och därför blir det lite lättare att blogga. Hann ju knappt med det nu när jag var ledig…

Det finns mycket god mat jag ska dela med mig av, och jag tänkte börja med nyårsmaten. Vi hade en helt fantastisk kväll med god mat, goda viner och fantastiskt sällskap!

Till fördrinken, som var champagnen Palmer & Co, bjöd jag på Pyttes vodkaspetsade gräslökspannacotta på kavringbotten, dekorerad med kungslaxrom och en liten dillvippa.

Denna munsbit har jag tänkt prova länge, och den var precis så god som jag trodde. Då vissa gäster var ickeköttätare använde jag veggel istället för gelatin, vilket var lite svårare men det gick bra det också. Om det klumpar sig så är det bara att sila smeten; den stelnar ändå.

Vodkaspetsad gräslökspannacotta på kavringbotten, 24-30 stycken

Anpassat efter Pyttes recept.

200 g kavring
80 g smör
1 dl mellangrädde
2 dl gräddfil
1 påse veggel
1 msk god vodka
1 kruka gräslök
salt och peppar

80 g forell- eller kungslaxrom
dill

Kör kavringen till smulor i en matberedare. Smält smöret och blanda ordentligt med smulorna. Plasta in en form (ca 20×25 cm) med folie och tryck ut smulorna i bottnen. Låt stelna i kyl. Blanda kall grädde med veggelen i en kastrull. Koka upp grädden försiktigt och koka i några minuter tills blandningen tjocknat. Ta kastrullen från värmen och låt svalna lite. Skär gräslöken fint och rör ner tillsammans med i gräddfil och vodka. (Om det klumpar sig så sila smeten.) Smaka av med salt och peppar och häll sedan blandningen över den stelnade brödmassan. Låt stå i kyl någon timme tills allt stelnat. Skär ut små bitar eller stansa ut fina rundlar. Dekorera med en klick rom och en dillvippa.

11 thoughts on “Nyår 2012 – drinktilltugget

  1. Åh snyggt! Gjorde en gräslökspannacotta för ett tag sen, som var så god så, så jag kan föreställa mig att det här var minst lika välsmakande.
    Borta bra, men hemma bäst?

    Kram!

  2. Gräslökspannacotta gjorde en nyår som en del av tre av en förrätt. Blev mycket gott. Snittarna med inspiration av Pytte får sättas på testas-listan. Kanske kunde passa till Alla hjärtans dag.

    God fortsättning! Kram.

  3. Wow, det här låter finfint! Bokmärker direkt. Hoppas att du har haft en fin jul och nyårshelg (om vi bortser från förkylningen då…) Vi ses snart!!

Kommentera

