Mina favoritrestauranger i London 2012 och vart jag vill gå 2013

yashin2

Liksom förra året tänkte jag ägna ett inlägg åt de bästa restaurangupplevelser jag haft i London under året som gått. Det blir en lista med åtta punkter, helt utan inbördes rangordning.

1.  Yashin – helt fantastisk sushi! Överlägset bra och authentiskt japanskt. Gå. Dit. 

2. Zucca – otroligt god italiensk mat. Opretentiöst, bra priser och bra service. En favorit.

3. MeatLiquor – fortfarande stans bästa burgare, som kanske inte slås av en NYC-burgare, men de kommer bra nära. Bra priser, kul inredning och lång kö.

4. Barrafina – mysigt tapasställe i Soho som jag aldrig kommer att tröttna på. Enda minuset är att man inte kan boka…

5. Hawksmoor – Riktig steak, med schyssta tillbehör. T o m bean är grym! Dyrt men värt det.

6. Bistro Union – Spin off till Trinity i Clapham, på en av Londons mysigaste gator. Grymma smårätter, låga priser och fräck upplagd mat.

7. Nopi – Den e n d a restaurang där jag allt som oftast skippar kött till förmån för fantastiska vegetariska rätter. Enkelt och fräscht men alltid med en twist!

8. Opera Tavern – här är jag praktiskt taget stammis och blir aldrig besviken. Menyn ändras efter säsong och smårättstrenden är still going strong. 

Av de restauranger jag ville besöka under 2012 har jag faktiskt bara hunnit med tre; Hix, Hawksmoor och MeatLiquor. Så en del av dem står kvar tills i år, tillsammans med några nya:

1. Dinner – Heston Blumenthal lagar rätter anno 1500-talet. Kan bara vara fantastiskt!

2. The Ledbury – varit på listan länge och nu ska det sannerligen bli av.

3. Roganic – jag är smått kär i Simon Rogans unika stil, att blanda gammaldags foraging med ny rolig teknik.

4. The Delauney – en i The Wolseley-syskonskaran som jag inte hunnit med ännu.

5. Dabbous – fortfarande stans hetaste restaurang verkar det som med tanke på att man aldrig kan få bord. Nyfiken? Ja!

IMG_0745

Bonus, några NYC-favoriter:

1. Daniel – en bättre födelsedagsmiddag kan man inte ens drömma om. Fantastisk mat, grym service och generositet!

2. Burger Joint – galet goda burgare. ‘Nuff said.

3. The Peninsula Rooftop Bar – drinkar räknas väl som föda? Lite lyx innan maten.

10 thoughts on “Mina favoritrestauranger i London 2012 och vart jag vill gå 2013

  1. Bra med Londontips! Särskilt för mig, som drar till London i påsk. Har varit där innan, så alla turistgrejer är redan avklarade. Nu vill vi bara njuta av att ta det lugnt och hitta lite nya, spännande saker. Har du några tips på var vi borde åka, mer än till någon av restaurangerna ovan? 🙂

    1. Så passande! Det finns en hel hög med tips i London-kategorin. Om ni gillar ost rekommenderar jag ett besök till mysiga La Fromagerie i Marylebone för frukost eller lunch, eller bara en fika. Hela Marylebone High St är jättemysig och mera ‘riktiga’ London. Kings Road i Chelsea är också mysigt och ganska turistfritt. Vill ni längre ut är Hampstead Heath och Highgate (vars kyrkogård är värt ett besök, Highgate Cemetery) norrut eller Richmond söderut. Hör bara av dig igen om det är något mer specifikt du undrar. 🙂

  2. Perfekt inlägg att spara för London ska ju avverkas med Mannen någon gång framöver. Har bara varit där en gång, då en fotbollsresa med ett gäng tjejer. Det finns mycket jag skulle vilja se och uppleva i London, och gissa om jag vet vart jag ska vända mig för bästa tipsen 🙂

    Trevlig kväll och kram till dig!

    1. Åh, vad roligt! Då får vi ses för en fika eller nåt! Kul med fotbollsresa, det gjorde jag och en tjejkompis också en gång innan jag flyttade hit.

      Ha det gott! Kram

  3. Min lista av ville besöka är väldigt lik din! Och på söndag ska jag äntligen få uppleva the Ledbury – så glad att jag äntligen lyckats boka bord!

Kommentera

