Lätt middag på Opium, China Town

Efter två veckor hemma i Skåne var kontrasten stor när jag och Laura båda var tillbaka i London och ville träffas över en bit mat en lördagskväll.

Vi ville till ett laid back ställe så att man kan prata utan att skrika och få sittplats. Dessutom ville vi ha lite god mat och att det skulle kännas lite nytt och kul.

Allt det hade Opium som valet föll på efter en recension i Time Out. Endast en månad gammalt är denna dim sum and cocktail parlour i hjärtat av Chinatown.

Cocktaillistan var lång, och även om jag tycker om cocktails så tycker jag ännu mer om tanken på cocktails. Jag föredrar att småprata över en flaska vin istället. Sagt och gjort. I bakre delen av drinklistan fanns dim sum-menyn som vid första anblicken såg väldigt ofärdig ut. Ingen turnip cake, bara en prawn toast och några dim sum. Men sen läste vi mer noggrant och bekantade oss med svamp- och tryffeldumpling (riktigt god, men kunde varit ännu starkare tryffelsmak), pilgrimsmussla- och ärtdumplings (delicious) och tigerräkedumpling (to die for). Det räckte gott så, men vi beställde en till omgång räkdumplings. Och lite mer vin.

Och hade en riktigt hyvens kväll som jag gärna gör om. Med mysiga krypin, ett större rum för sällskap och en lång bar finns det någonting för alla.

Fotnot: Jag var alldeles för upptagen med att prata och ha roligt, så någon bild blev det inte. Bilden ovan är således lånad.

Opium
The Jade Door
15-16 Gerrard Street
London W1D 6JE
Kommentera

