Vaniljkola

IMG_2613

 

Jag har fortfarande några lite ‘juliga’ recept kvar att dela med mig av, eller rättare sagt recept som jag testade till jul. Egentligen kan man ju faktiskt äta t ex kola året om. Och jag tror faktiskt att jag faktiskt ska göra just det; börja tillverka lite gott godis när som helst på året. På julen ska man ju hinna äta så mycket att jag ibland känner att man äter för ätandets skull.

Men det stämmer inte in på dessa kolor, de vill man äta, och det är riktigt svårt att sluta. Så kom inte och säg att jag inte varnade er.

Egentligen är det inget särskilt speciellt med detta kolarecept, men resultatet blir ändå särledes bra. Lättast är att använda en sockertermometer men kulprov fungerar såklart också.

IMG_2617

Vaniljkola, ca 50 st

Efter Johanna Westmans recept i boken Julgodis.

2 dl vispgrädde

1 dl ljus sirap

3 dl strösocker

100 g smör

1/2 vaniljstång

Klä en liten braspanna eller form med bakplåtspapper. Blanda grädde, sirap, socker och smör i en kastrull. Skrapa ur vaniljstången och låt stången koka med. Koka upp och låt sjuda tills 120C eller tills massan klarar ett kulprov. Häll över i den klädda formen och låt stelna. Skär i bitar och vira in i smörgåspapper eller cellofan. 

 

10 thoughts on “Vaniljkola

  1. Men verkligen, det kan lätt bli over load av godis under december. Varför skulle man inte kunna koka kolor resten av de 11 månaderna?
    Vanlijkolor låter gott, januari, juli eller november 🙂

  2. Oh, kolorna låter för goda för att bara ätas vid jul! Okej, här kommer som lovat en liten recension av the Ledbury! Jag åt en ceviche av pilgrimsmussla till förrätt med frusen pepparrot, vilket var otroligt gott. Till varmrätt åt jag sea bass som tillagats med en laktritsrot genom filén (smakade dock inte särskilt mycket) med fänkål och musslor. God, men har ätit bättre. Efterrätten, däremot! Passionsfruktssufflé med Sauternesglass som doppades ner i mitten. Helt ljuvlig. Så förrätt och efterrätt var fantastiska, men varmrätten var lite av en besvikelse. Jag var otroligt imponerad av servicen – så himlans avslappnat och på rätt nivå (fast tyvärr var resterande gäster snorkiga, men det får man ju ofta räkna med). Jag äter bara fisk, så jag hade bara en varmrätt att välja på, men kyparen pratade med kocken och gav mig flera alternativ att välja bland, vilket alltid är uppskattat. Och så var de hur gulliga som helst när jag klumpigt nog hade sönder min lilla brödassiett! Du måste gå, men jag måste säga att jag föredrar Pollen Street Social.

    1. Tack för rapporten och verkligen synd att varmrätten inte riktigt var up to scratch jämfört med det andra, men jag lovar att gå dit och testa själv med. 🙂

      Och visst är det härligt när man verkligen märker av bra service, det är en sak många restauranger missar, även en del ‘fina’.

  3. Men precis men tanke, vem orkar ens äta all det där julgodiset som lagas, jag är för att sprida ut det över året! Tack förresten, Helsingfors var fint! Hoppas din helg varit bra!

Kommentera

