Ugnsrostade jordärtskockor med citron och parmesan

IMG_2915Ibland faller allting bara på plats.

Jag hade en del mammaodlade jordärtskockor kvar att äta upp, och tittade av en händelse på ett avsnitt ur Nigel Slater’s Simple Suppers om nyårsmat. Jag trodde namnet syftade på festmat, men istället var det om mat i det nya året, hur man kan starta året nyttigt och gott efter att ha svullat till jul.

Ett recept som Nigel delade med sig av var just ett på jordärtskockor, som jag var tvungen att prova redan samma dag eftersom jag hade alla ingredienserna hemma. Jag älskar när sånt händer.

Receptet kunde dessutom inte vara enklare. Bara att tvätta skockor och några potatisar, dela i bitar med skalet på, pressa över lite citron och låta citronen åka med i ugnen tillsammans med rikligt med smakrik olja, antingen oliv- eller raps-. Sen är det bara att hyvla över lite parmesan och ringla över mer olja.

Eftersom detta är en ganska ‘torr’ (ingen sås) rätt tycker jag att den fordrar både rikligt av och en bra olja. Jag använde kallpressad rapsolja från Gunnarshög, men en god olivolja går precis lika bra.

En bonus är dessutom att potatisbitarna som rostats med skockorna tar smak av dem. Gott! Och förutsatt att man har parmesan hemma är detta en riktig budgeträtt.

Ugnsrostade jordärtskockor med citron och parmesan, 4 portioner

Översatt från och anpassat efter Nigel Slaters recept.

750 g jordärtskockor

250 g potatis

rikligt med oliv- eller rapsolja

2 citroner

salt och nymald svartpeppar

2 nävar persilja

parmesan

Värm ugnen till 200C. Tvätta rotfrukterna. Dela i jämnstora (inte för små) bitar. Förkoka i ca 10 minuter (det steget hoppade jag över). Lägg rotfruktbitarna i en ugnsform och blanda med oljan. Halvera citronerna och pressa juicen från 1,5 av dem i formen och lägg dem sedan i formen så de får gå med i ugnen. Salta och peppra och rosta i 30-35 minuter (eller ca 45 minuter om de inte förkokats). De ska vara mjuka och lite klistriga. 

Lägg upp på tallrikar, blanda med kallpressad smakrik olja och pressa över resten av citronen. Kanske lite mer salt och peppar, persilja (som jag struntade i) och hyvla över parmesan. 

 

 

 

3 thoughts on “Ugnsrostade jordärtskockor med citron och parmesan

Kommentera

