Cookies med mandelsmör och choklad

IMG_2972Mycket av det jag lagar och bakar beror på vad jag har hemma i kyl och skåp. Förra helgen ville jag använda upp min burk med mandelsmör och valet föll på cookies, nämligen en uppdaterad version av Söta Sakers peanut butter cookies. Jag bytte jordnötssmöret mot mandeldito och slängde även i lite hackad choklad.

Resultatet blev en helt annan kaka och den blev riktigt lyckad. Mandelsmöret är betydligt mildare i smaken än jordnötssmör och därför passade det riktigt bra att bryta av med choklad. Smaken blev inte lika ‘full on’ utan nästan lite mognare.

Serveringsförslag: Bryt i bitar och servera med treminutersglass och chokladsås.

IMG_2962

Cookies med mandelsmör och choklad, ca 25 st

2 3/4 dl vetemjöl

1/2 tsk salt
1tsk bakpulver
Drygt 1 dl socker
Drygt 1 dl farinsocker
Drygt 100 g smör
Drygt 1 dl mandelsmör
1 ägg
1/2 tsk vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker
70g hackad choklad (ljus eller mörk är upp till dig)
Blanda socker, farin, smör, vaniljpulver och mandelsmör. Vispa i ägget. Blanda mjölet med salt och bakpulver och rör i. Blanda i den hackade chokladen. Forma till små bollar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Platta ut bollarna med en gaffel så att de blir randiga. Grädda i 190-200 grader i mellan 8 och 10 minuter.
10 thoughts on “Cookies med mandelsmör och choklad

  1. Så makalöst goda de ser ut! Fast jag har sällan mandelsmör över, går det att mixa smör med mjukblött mandel, tro?

  2. Tack! Jag hade nog bara mixat mandeln till smörkonsistens a’la Flickan och kakorna. Agaven kan man ju utesluta när det ska blandas med socker ändå. Utgår ifrån att du har en bra mixer. 🙂

    1. Jag har använd det i glass och varvat med cream cheese vispat med florsocker och digestivsmulor som en snabbcheesecake. Gott alltsamman!

Kommentera

