Ravioli med butternutpumpa, ricotta, citron och muskot

IMG_3090

I helgen hade jag min lugna helg. Och den var minst sagt lugn. Jag hann sova ikapp, tvätta flera maskiner tvätt och snöa in mig på serien Friday Night Lights efter rekommendation av en kompis. Och så gjorde jag egen ravioli.

Och den blev fantastiskt god!

Tidigare på dagen ugnsrostade jag en halv butternutpumpa som sedan mosades och smaksattes med rikligt med riven muskot, salt och peppar. Sen fick den svalna. Senare blandade jag pumpamoset med ricotta och rivet citronzest, och mera salt och peppar och fyllde min pasta med. Till serverades smält smör med salvia som jag tycker hör till. Mycket, mycket gott!

IMG_3083

Ravioli med butternutpumpa, ricotta, citron och muskot, 4 portioner

Pastadeg:

200 g 00-mjöl

2 ägg

Fyllning:

1/2 butternutpumpa 

rikligt med riven muskot

ca 125 g ricotta

ca 1 tsk citronzest (finrivet)

salt, svartpeppar

Salviasmör:

50 g saltat smör

5 stora salviablad, mer till dekoration

Dela butternutpumpan och skrapa ur fröna. Lägg med skalsidan nedåt på en braspanna. Ringla över lite olja, salt och peppar och ugnsrosta tills mjuk, ca 40 minuter, 180C. Skrapa ur det mjuka pumpaköttet och lägg i en bunke. Mosa med stavmixer eller sked. Smaksätt med rikligt med nyriven muskot, salt och peppar. Låt svalna helt. 

Väg upp mjölet i en bunke. Gör ett hål i mitten och knäck i äggen. Blanda väl och knåda ihop till en deg. Om för blöt, tillsätt mer mjöl. Om för torr, tillsätt en tsk olivolja. Forma till en boll, täck med plastfolie och låt vila 30 minuter. 

Blanda butternutmoset med lika mycket ricotta (ögonmått räcker fint). Smaka av med rivet citronzest, salt, peppar och kanske mer muskot. 

Dela dagen i 4 bitar och kavla ut degen med hjälp av en pastamaskin. Låt degen gå igenom största öppningen 3 gånger och vik emellan, och sedan en gång per steg. Jag stannade vid steg 7. 

Lägg de tunna pastaremsorna på mjölat bord och dutta ut en toppad tesked fyllning med jämna mellanrum. Pensla med vatten runt om fyllningarna. Lägg sedan över ‘locket’, med den omjölade sidan nedåt. Börja i ena enden av pastaremsan och se till att den övre remsan täcker fint utan luftbubblor. Skär antingen till kuddar med en kniv eller stansa ut med ett raviolimått. Jag använde det senare och fick deg över vid utstansningen som jag kavlade ut igen. 

När pastakuddarna är klara, koka upp en stor kastrull med vatten och salta rikligt. Lägg i pastakuddarna 8-10 stycken i taget och tag upp med hålslev när de flutit upp till ytan. 

Smält under tiden smöret och lägg i salviabladen så att de ger smak. 

Vid servering dela upp kuddarna på tallrikar (ca 6-8 stycken är lagom per portion). Droppa över smöret, dekorera med ett salviablad och riv över parmesan. 

 

 

8 thoughts on “Ravioli med butternutpumpa, ricotta, citron och muskot

  1. Vilken ljuvlig rätt! Hemlagad ravioli och så salviasmör. Det är så gott. Jag har blivit smått tokig i salvia och friterar gärna bladen också. Fyllningen låter jättegod!

    Låter som en riktigt skön helg med både lugn och fixande. Såna behövs ibland för att komma ikapp.

    Kram!

  2. Åh en nästan precis sådan här pasta åt jag på en restaurang i Kanada och den var vansinnigt god. Måste helt klart testa den någon gång! Vad mycket gott du har lagar och bakat man blir ju vrålhungrig!! Jag ska faktiskt åka på en liten Österlentur på torsdag och hälsa på våra ”gamla vänner” från Matresan, ska bli jättetrevligt.

  3. Svimmar lite när jag ser det här. Så. Gott. Vi brukar också göra egen pasta men det var tyvärr ett tag sedan nu… Hoppas att du har vilat ut ordentligt i helgen! KRAM!

  4. Nu ser jag att jag ovan står som dinosaurgeek – det är översättningen på min blogg / MVH rörig Charlotta

    1. Av ngn anledning kan jag inte approve din första kommentar. Grrr wordpress!!

      Vad kul att du också har en blogg på engelska! 🙂

Kommentera

