Morotskaka med apelsin och tahini

I julklapp av en kollega fick jag Dan Lepards bakbok Short and Sweetoch i januari provade jag ett av hans recept. Eftersom januari i UK betyder detox valde jag en lite nyttigare morotskaka med apelsinskal, tahini och granatäpplesirap.

Ingredienslistan är diger, men kakan är inte alls svår att göra för det. Och även om den smakar som en morotskaka ska på grund av kryddorna, så smakar den så mycket mer på grund av de extra ingredienserna.

Detta är dessutom en kaka som helst ska stå till sig någon dag. Även om jag bakade den kvällen innan den dag den bjöds på var den ännu bättre följande dag. Man kan naturligtvis servera denna som en vanlig morotskaka med philadelphiafrosting, men jag tyckte det var lite onödigt och gjorde bara en enkel glasyr på florsocker och citronsaft och bredde över.

Liksom med passionsfruktskakan så lyckades jag att ‘fotografera’ utan minneskort. Inget jag rekommenderar, men dock anledningen till att detta inlägg är utan bild.  

Morotskaka med apelsin, tahini och pistagenötter, 10 portioner

Översatt från och anpassat efter Dan Lepards recept.

75g tahini

125 ml solrosolja

3 msk granatäpplesirap eller vanlig mörk sirap

zest från 3 apelsiner, och 1 dl saft

225 g farinsocker

3 stora ägg, separerade

200 g morötter, finrivna

100 g hackade pistaschnötter

175 g mjöl

2½ tsk bakpulver

2 tsk mald kanel

½ tsk mald nejlika

½ tsp muskot

Smöra en hög form. Värm ugnen till 180C. Blanda, i en stor skål, tahini, olja, sirap, apelsinskal och socker. Vispa tills en jämn smet. Tillsätt ett helt ägg och två gulor (spara vitorna), blanda sedan i riven morot, hackad pistasch och apelsinsaft. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor och sikta i smeten. Blanda väl. Vispa vitorna till vita och fluffiga och vänd ner i smeten. Häll smeten i formen och baka ca 30 minuter eller tills en sticka kommer ut torr. Låt svalna och dekorera med glasyr. 

6 thoughts on “Morotskaka med apelsin och tahini

  1. Åååh. Jag som är så galet sötsugen idag… Hade dödat för en bit. Låter väldigt spännande med tahini i, det använder jag ju typ bara till hommous. Kram!

  2. Jag brukar skippa tahinin när jag gör hommous, mest för att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med resten av burken… Men nu så!

  3. Morotskaka som smakar ännu mer? Kan det bli bättre. Morotskaka är så grymt gott. Med tahini menar du tahinipasta? Vet inte om jag har sett något annat.

    1. Ja, morotskaka är riktigt gott! Den tahini jag använder är nog för rinnig för att bli kallad ‘pasta’, men ja, samma man använder till hummus.

Kommentera

