Vårkänslor: Caesarsallad med kyckling

IMG_3172

Det största samtalsämnet för tillfället är nog våren. Det läggs upp bilder på snödroppar och vintergäck på Facebook, alla ler fånigt när solen visar sig och jag har varit riktigt snabb med att sparka av mig stövlarna till förmån för ballerinaskor.

Ett vårtecken hos mig är att salladssuget sätter in. På hösten fantiserar jag om mustiga grytor och värmande soppor och nu när det blir ljusare och långsamt varmare är det sallad jag vill ha.

Och helst en riktigt bra Caesarsallad. Med riktigt bra menar jag en blanding av fräsch sallad, knaprigt bacon, hemmagjorda (alltså inte stenhårda) krutonger med vitlök och så dressingen. Det är ju trots allt den som gör den här salladen till vad den är. Jag har tidigare bloggat om en snabbdressing som duger gott de gånger man har bråttom, men detta är the real deal.

IMG_3173

Caesarsallad med kyckling, 2 portioner

2 kycklinglår

olja till stekning

salt, peppar

4 skivor bacon

1 1/2 romansallatshuvud

10 cm ciabatta

smör och olja till stekning

1 vitlöksklyfta

hyvlad parmesan

Stek kycklingbitarna runt om. Salta och peppra och efterstek i ugnen, ca 15 minuter 200C. Låt svalna lite. Stek baconet knaprigt. Blanda dressingen (se nedan). Skölj och hacka sallaten i stora bitar. Dela ciabattan i kuber. Stek knapriga i smör och olja. Sänk värmen och pressa i vitlöken. Peta bort kycklingköttet från benen och hacka grovt. 

Lägg upp sallaten på två tallrikar. Ringla över dressing. Toppa med kyckling och krutonger. Hyvla över rikligt med parmesan. Lägg två baconskivor i kors i mitten på varje tallrik. Servera!

Caesardressing

1 äggula, rumstempererad

1 tsk dijonsenap

80 ml matolja

2 tsk pressad citron

1 msk finriven parmesan

1/2 vitlöksklyfta

1 sardell, finhackad

salt, vitpeppar

Blanda gulan med senapen i en skål. Häll i oljan droppvis under vispning och häll sedan i en smal stråle. Pressa i citronen. Tillsätt parmesan, vitlök, sardell och smaka av med salt och peppar. 

7 thoughts on “Vårkänslor: Caesarsallad med kyckling

  1. Haha, valdigt passande inlagg att lasa pa lunchen atandes min medhavda sallad! Jag ar exakt likadan – tanker bara pa sallader nu.

  2. Så gott med Caesarsallad! Måste testa att göra dressingen själv nästa gång. Fast för mig är det långt ifrån salladstankar och vårkänslor. Minusgrader och snö. Blåsigt och kallt. Nej, än så länge lockar varm och tröstande mat. Längtar efter att längta efter sallader!

    Ha en trevlig kväll! Finns det någon motsvarighet till ”lill-lördag” i England, eller är det puben vilken veckodag som helst 🙂

    Kram!

    1. OK, du får dispens att vänta lite. Vad segt med snö och kallt, förstår att du vill ha varm och go mat då!!

      Vi har ingen riktig lill-lördag, utan mycket riktigt kan man gå till puben vilken dag som helst. Måndag är kanske den minst poppis pubdagen, men alla funkar. 🙂 Själv ska jag på vinprovning med mat – riktigt laddad!

      Kram och njut av din riktiga lill-lördag! 🙂

Kommentera

