Vinprovning med tapas i Putney

IMG_3223

Igår kväll var det åter dags för en vinprovning med mat, liksom i höstas. Upplägget var detsamma – Angie Steele stod för maten och Andrew Corben-Clarke från The Burgundy Portfolio berättade om vinerna vi provade som matchade den goda maten.

IMG_3217

Vi började med en torr sherry (Manzanilla ”La Gitana”, Bodegas Hidalgo) och klassisk bruschetta. Jag är ingen van sherry-drickare, men jag tyckte denna passade riktigt bra ihop med maten, men hade nog inte velat dricka den utan tilltugg.

IMG_3221

Därefter drack vi en underbar 2010 Rully (David Moret) medan vi åt riktigt smaskiga kroketter på saltad torsk serverade med en saffransaioli. Vinet var verkligen fantastiskt gott. Smörigt men friskt på samma gång. Och de små quenellerna var luftiga och frasiga och riktigt smälte i munnen. En perfekt kombination!

IMG_3224

Härnäst parades en 2011 Beaujolais Rosé (Dom. de Sermezy) med harissamarinerade kycklingspett med grapefrukt och citrusdressing. Vinet smakade verkligen sommar, och passade med sina fruktiga toner väl ihop med citrussmakerna i maten.

IMG_3228

Vi smakade sedan på två röda viner. Först ut var en lätt 2009 Moulin-à-Vent (Dom. Benoît Trichard) och thaismakande fläsk-och citrongrässpett med mangosalsa. Spetten var otroligt goda och ganska starka, men trots att vinet var lätt kunde det bära upp den färgstarka maten.

IMG_3231

Nästa rödvin, 2008 ”Star Terre”, Syrah, Oroncio, var betydligt kraftigare men också mycket gott. Det passade (naturligtvis) perfekt till puylinsgaletterna med spiskummin och coriander vi fick till men även till andra jordiga smaker såsom vilt och svamp.

IMG_3233

Kvällen avslutades med knapriga biscotti med chokladsås att doppa dem i och ett gudomligt dessertvin; 1999 Ch. Doisy-Vedrines, 2eme Cru Classé, Sauternes. Min bordsgranne kommenterade att det måste vara såhär nektar (gudarnas dryck i grekisk mytologi) smakar och det har han fullkomligt rätt i.

Den här typen av vinprovningar där mat och vin kompletterar vartannat är verkligen något jag föredrar framför en stel vinprovning med bara dryck.

8 thoughts on “Vinprovning med tapas i Putney

  1. Tjusigt! Jag har aldrig varit på en riktig vinprovning, förstår mig inte alls på det där med vin (jo, alltså det goda förstår jag!), inte heller har jag förstått det där med att spotta, det kan inte vara bra!

    1. Då hade denna vinprovning passat dig perfekt. Ingen kunde särskilt mycket och inga frågor var för dumma. Och inte spottade vi heller, hällde ut litet när man låg efter – det var allt. 🙂

  2. Coolt! Önskar att det fanns samma upplägg i Sverige (Göteborg…) men de provningar jag har varit på har varit endast vin. Lite trist, faktiskt. Nu ska jag återgå till mitt Sherlock-tittande (sista avsnittet, buhu!) – är lite småförälskad den där serien nu :=) KRAM!

    1. Segt ju! Du och Calle får starta nåt 🙂

      Usch, vad jobbigt att du snart sett alla avsnitt. Lider med dig. Vet faktiskt inte om det kommer fler, men hoppas innerligt på det! Kram kram

Kommentera

