Middag på Harwood Arms, Fulham

Att det finns en gastropub med en Michelinstjärna i Fulham där jag bor är faktiskt en ren tillfällighet. För några veckor sedan blev det spontanmiddag på Harwood Arms och de levererade verkligen.

Maten är klassiskt brittisk och både benmärg och inälvmat fanns representerade på menyn. Portionerna är ganska stora och ‘hearty’, dvs redig mat (som vi säger på skånska).

Menyn ser vid första anblicken lite tråkig ut, men det är bara sättet den är skriven på. Maten är otroligt god och ligger precis på gränsen mellan nyskapande och klassiskt.

Mitt middagssällskap och jag valde att ta två förrätter var, och det var verkligen tur att vi inte tog förrätt och varmrätt för portionerna var både stora och mättande. Vi delade på två och åt varsin av samma rätt, ibland vet man redan innan maten ställs fram att man inte vill dela med sig.

HA1-001

Den rödbetsgravade laxen var otroligt god och imponerade t o m på mig som sällan blir impad av just lax, helt enkelt för att jag tröttnat på det. Men denna var fast och fin i konsistensen och full av smak.

HA2

Variationen på fläsklägg tyckte jag dock var ännu godare och det var fullt av en massa olika konsistenser på tallriken. Härligt mjuk och trådig lägg passade funt med purjolöken och det krämiga ankägget. Men det fanns även riktigt krispiga bitar kött.

HADen rätt vi tog varsin portion av var oxfaggots. Här snackar vi riktigt brittisk inälvsmat som jag länge har velat testa. De ser ut ungefär som köttbullar men är gjorda av en blandning av t ex hjärta, njure och lever och sedan inlindade i bukhinnefett (ett tunt nät av fett som omger magens interna organ på vissa djur). 

Jag kan tänka mig att flera av er tycker att det låter fruktansvärt oaptitligt, men det är faktiskt gott! Dessutom är jag helt klart för att ta tillvara på allt på djuren vi slaktar och finner därför denna typ av matlagning både viktig och intressant. Till serverades dessutom rökt benmärg som var helt fantastisk.

Förhoppningsvis kommer jag snart att gå hit igen, när mamma och pappa kommer på besök. Men ni behöver inte vara oroliga, de serverar helt vanlig mat här också. 🙂

Harwood Arms

Walham Grove

Fulham

London SW6 1QP

 

4 thoughts on “Middag på Harwood Arms, Fulham

  1. Brittiskt är kanske inte nya trenden hemma…?! 😉 Men det är ett gott skäl till en weekend i London!! 🙂 Komsi, komsi…

    1. Haha, nej inte alls, men trodde exakt att det var den kommentaren jag skulle få om det stod ett killnamn, så därför skrev jag middagssällskap istället. Så fail på den! 😉

Kommentera

