Pannkakor med sparris och parmaskinka

IMG_3280 Jag fick tyvärr inte tag i brittisk sparris till denna rätt, och även om det känns tråkigt att köpa importerad sparris så räcker det fint till denna typ av matlagning, där det är många smaker som samsas om uppmärksamhet. Ny lokalt odlad sparris tycker jag ska få stå i centrum som den stjärna den är.

Receptet på denna förträffliga lilla rätt kommer från Simon Hopkinson och hans serie The Good Cook som jag nämnt tidigare. Jag åt dessa hollandaisestinna pannkakor till middag, men de passar även som förrätt eller till brunch. Jag gjorde bara dessa två eftersom detta inte tillhör kategorin mat som är lika god nästa dag, men jag gjorde ändå hela satsen pannkakor, för de klarar sig fint i kylen några dagar om de ligger för sig själv.

Som sagt behöver man inte använda sin finaste sparris till detta, men det är värt att lägga några slantar på bra parmaskinka eller prosciutto. IMG_3261

Pannkakor med sparris och parmaskinka, 4 portioner

Översatt från Simon Hopkinsons recept.

Pannkakor:

100 g vetemjöl

2 ägg

1 nypa salt

250 ml mjölk

50 g smält smör

Hollandaisesås: 

3 äggulor, rumsvarma

250 g osaltat smör, smält

1/2 citron, saften

salt och peppar

8 skivor parmaskinka

16 sparrisstjälkar

Värm ugnen till 180C. 

Vispa ägg med mjöl till pannkakorna i en bunke. Häll i salt och hälften av mjölken. Häll sedan i smöret och resten av mjölken och blanda väl. Ställ i kylen i 30 minuter. 

Smält en liten klick smör i en (ø20 cm) stekpanna. När smöret tystnat häll i ett tunt lager pannkakssmet. Stek gyllene på båda sidor och vänd med hjälp av en stekspade. Stjälp upp pannkakan på en tallrik och stek resterande pannkakor (utan mer smör), det behövs åtta stycken.

Till såsen, blanda gulorna med en matsked vatten i en kastrull och värm på mycket låg värme, under omrörning, tills de tjocknat. Ta från plattan och vispa i smöret i en tunn stråle, men undvik den vita bottensatsen. Smaka av med salt och peppar och citronsaft. Håll varm. 

Koka sparrisen i saltat vatten tills precis mjuk (1-2 minuter räcker). Lägg över i isvatten (eller mycket kallt vatten) för att stoppa kokningen. Häll av vattnet och torka torra. 

Lägg en skiva skinka på varje pannkaka, lägg två sparrisstjälkar på varje pannkaka och rulla ihop till en rulle. Lägg i en ugnsfast smord form och baka i ugnen i ca 20 minuter eller tills pannkakorna blivit krispiga. 

Häll hollandaisesåsen över pannkaksrullarna antingen i formen eller på individuella tallrikar. Ställ under varm grill i bara någon minut. Servera. 

2 thoughts on “Pannkakor med sparris och parmaskinka

  1. Detta har jag aldrig sett eller hört talas om förut. Kul och gott det verkar! Jag skulle nog kunna tänka mig att testa med en ostsås att gratinera med, i stället för hollandaise. Inbillar mig att jag inte skulle fixa att rodda ihop en sådan…

    Trevlig onsdagskväll!

    Kram Lotta

Kommentera

