Key lime cheesecake

cake spreadKakbuffén igår på jobbet! 

När det gäller bakverk beror det helt på dagsform och humör om jag är sugen på något med choklad eller något syrligare och fräschare, men allt som oftast vinner den senare kategorin.

Denna syrliga cheesecake är verkligen kanon sådana dagar. Den känns inte alls tung men  är ändå ljuvligt krämig. Den smakar verkligen som en Key Lime Pie i cheesecakeform (vilket såklart är meningen) och är en riktig fullträff.

IMG_3314

Receptet hittade jag hos Smitten Kitchen och följde det till punkt och pricka förutom mangodekorationen och det faktum att jag gjorde en stor kaka istället för flera mindre. Bottnen är ganska tunn men det tycker jag passar till denna kaka som är syrlig. En tjockare botten passar bättre till en sötare cheesecake anser jag, där man behöver något som bryter av.

Key lime cheesecake, 8-10 portioner

Översatt från och anpassat efter Smitten Kitchens recept.

Botten:
140 g digestivekex
55 g smör, smält

Fyllning:
450 g Philadelphia (den fetaste varianten)
250 g strösocker 
175 ml färskpressad lime 
120 ml gräddfil
1/2 tsk vaniljextraxt 
2 1/2 msk vetemjöl
1/4 tsk salt
3 ägg

Dekoration:

2 dl vispgrädde

3 limeskivor

Sätt ugnen på 180C.

Kör kexen i en food processor till smulor. Häll i det smälta smöret och blanda. Tryck ut in en smord springform, ca 20-22 cm i diameter. Baka bottnen i 8 minuter. Låt svalna. 

Sänk ugnen till 140C. 

Vispa Philadelphian fluffig med elvisp, blanda sen i sockret. Tillsätt limesaft, gräddfil och vanilj och blanda väl. Blanda sedan i mjöl och salt och därefter alla ägg på en gång. Skrapa ner från kanterna och blanda väl. Häll smeten i formen och grädda (helst i vattenbad men det går utan också) tills kakan precis stelnat men är dallrig i mitten. Ca 1 timme i vattenbad, ca 30 minuter utan, men var försiktig. Låt svalna och ställ i kyl, helst över natten. 

Innan servering, vispa grädden med en nypa socker och bred över kakan (det täcker också eventuella sprickor). Dekorera med limeskivor. 

 

 

 

3 thoughts on “Key lime cheesecake

  1. Hej Hanna, Har foljt med din blogg under en tid och undrar nu vad anvander du har i UK istallet for ‘gräddfil’? Ar ursprungligen fran Finland och har bott i England i nagra ar nu och ofta funderat vad jag kan anvanda?! Har for det mesta gatt for Creme Fraiche (ibland har det blivit natural yoghurt), men det blir inte riktigt desamma….

    1. Hej Carola! Vad roligt att du följer bloggen!

      Jag använder sourcream istället för gräddfil, funkar även att baka med. För recept (och blogg) på engelska så titta in på http://www.scandelights.com där jag skriver det jag använder mig av här. 🙂

      Kram, Hanna

Kommentera

