Tröttnar aldrig: biff med bea

IMG_2995Jag skulle nog kunna äta en blodig sirloin till frukost, vilket är fullt möjligt här men det känns lite väl extravagant. Däremot kan jag bli så sugen på biff med bea till middag att jag ställer mig och lagar bearnaisesås endast till mig själv. Det är inte så att det tar emot (inte alls), men jag tänker ibland att det nog inte är riktigt normalt.

Men en sak är säker – g o t t  är det!

Bearnaisesås, 1 portion

knappt 1 msk vitvinsvinäger

1 tsk torkad dragon

1 msk vatten

1 äggula, rumstempererad

50 g smör, kallt/rumstempererat och delat i små kuber

Häll vinäger och dragon i en teflonbelagd och tjockbottnad kastrull. Reducera på hög värme och sätt fläkten på högsta effekt, men se till så att du inte bränner dragonen. När pannan är nästan torr, ta ifrån plattan och tillsätt vatten och rör runt så att vattnet tar upp smakerna. Låt svalna något, häll sedan i gulan. Värm på  låg värme alternativt i vattenbad. Lägg i en smörkub och låt den smälta under omrörning. Tillsätt kuberna en i taget ett litet tag och öka sedan. Rör hela tiden och när såsen är nästan så tjock som du vill ha den, så ta ifrån plattan men fortsätt röra. Smaka av med salt och peppar. Häll över i en kall såsskål/snipa och servera genast.

6 thoughts on “Tröttnar aldrig: biff med bea

  1. Ja, det är ju faktiskt gräsligt gott. Har bara gjort egen bea en gång. Är lite rädd för det faktiskt. Jobbigt om det blir fel. Bra klart att göra på lite smör för att testa först. 500 g smör slänger man gärna inte så där bara.

    Kram kram

    1. Men har du gjort det en gång kan du ju göra det igen! 🙂 MIn vanliga sats är på 150g smör (3-4 personer), så du kan börja med det. Och bara att börja om på ny gula om den skulle sk8ra sig och hälla i den skurna såsen, på så vis slängs inget. Lycka till! 🙂

      Kram

  2. Vi gjorde ju bea efter ditt tips och det blev så in i vassen gott och måste ju vara ett näst intill 100 %-igt sätt att lyckas. Så Malin, du kan absolut ge dig på att testa detta:)

    Kramar

    1. Håller med, går knappt att misslyckas, men om man nu skulle göra det så är det bara att börja om på en ny gula! Kram

  3. Jag håller med, en bit gott kött och bea kan jag äta när som helst på dygnet. Jag har också gjort bea utifrån ditt tips med smörkuberna och det är överlägset!

Kommentera

