Middag på The Sand’s End, Fulham

sandsend2

Bokstavligen runt hörnan från där jag bor, ligger det en välkänd gastropub – The Sand’s End. (Området jag bor i heter Sand’s End). Den har gott renommé men spelar inte i samma liga som The Harwood Arms, men det behövs inte. Det är rätt skönt att den närmsta puben inte har en Michelinstjärna så att man kan få plats med kort varsel.

Trots att puben ligger i ett bostadsområde är den alltid full av folk och det ser alltid så gemytligt ut därinne. Det är det också. Trägolv och trämöbler ger ett rustikt intryck och direkt innanför dörren finner man pubdelen med bar och flera bord. Längre in i lokalen ligger den ännu mysigare restaurangdelen.

Maten som erbjuds är typisk vällagad pubmat; pies, kyckling, sidfläsk med crackling men även annat såsom kallrökt lax och endivsallad med valnötter. Det handlar om riktigt bra råvaror, enkel mat lagad helt från grunden med en liten twist här och där

Både jag och Malin, som jag var där med, tog två förrätter vardera, eftersom de kändes lite lättare än varmrätterna. Den hemmagjorda tagliatellen med kallvattenräkor valde vi båda två (bilden ovan). Den var full av smak från chili och koriander och räkorna var ganska annorlunda mot vad jag är van vid. De var delade längs med på mitten och hade nog kokat med såsen ganska länge för de var riktigt mjuka i konsistensen. Det var inget negativt (om det nu låter så) – bara annorlunda.

sandsend

Nästa rätt jag tog var råbiff med äggula och rostat bröd. Denna var skuren för hand (vilket är jobbigt men ger en skön konsistens), full av smak och ganska mycket sting i. Otroligt gott!

Och apropå råbiff, så föredrar jag helt klart de som redan är ihopblandade när tallriken kommer in än solöga. Vill ni testa att göra råbiff själv rekommenderar jag det här receptet.

Jag gillar verkligen denna pub, den har liksom allt man vill att en lokal pub ska ha; den är mysig, har god mat, trevlig personal och god dryck. Jag säger som Arnold; I’ll be back.

The Sand’s End

135-137 Stephendale Road

London SW6 2PR

8 thoughts on “Middag på The Sand’s End, Fulham

  1. Engelska pubar är ju riktigt trevligt. Sedan har jag inte varit på någon gourmetpub, men kan tänka mig att det är snäppet bättre.
    Men råbiff vet jag inte om jag vågar mig på faktiskt. Hade aldrig valt det ute, inte ens på lyxpub. Men jag är kanske en riktig fegis. 😉

    Kram kram

    1. Här finns gott om både sunkpubar, turistpubar och mer genuina så det är lite skillnad.

      Haha, det är inte många som gillar rått kött lika mycket som jag, så det är inget du behöver känna press över. 🙂

      Stor kram

  2. Kul med fler Londontips!

    Jag och syrran ska till London nu i påsk , vi har varit där innan så all turistställen är avklarade – nu ska vi bara njuta! Har du några bra tips på restauranger (eller annat – frukostställen, butiker) som vi inte får missa när vi är i London? Gärna inte för långt ut på vischan och gärna prisvärda ställen! 🙂

    1. Vad roligt att ni ska hit! Det finns ju hur mycket som helst att tipsa om, men här kommer ett urval: Om du/ni gillar ost tycker jag helt klart att La Fromagerie i Marylebone är värt ett besök. Man kan äta brunch, lunch eller handla i deras butik. Daylesford Organic (Pimlico Road är mest centralt) är himla trevligt både som café och butik. Bra food halls har Selfridge’s och Harrod’s. Och besök Borough Market! Ottolenghi har jättemysiga caféer, kanske inte superbilligt men de har blivit en institution och det är annorlunda mat än på andra ställen. Om ni är i Soho eller Notting Hill så fika på Hummingbird Bakery, Covent Garden eller Harrod’s så ta Laduree.

      Prisvärda restauranger är bland annat: MeatLiquor (burgare), Busaba (thai), Byron (burgare).

      Lite piffigare men ändå privärt: Brasserie Zédel, Opera Tavern, Terroirs, Barrafina, Da Polpo (inkl systerrestauranger). Allt ligger i zon 1, dvs centralt. Mer info i London-kategorin: https://matarkivet.wordpress.com/category/london-guide/

      Ska bli skoj att höra vad ni hittade på!

  3. Låter som ett riktigt bra ställe, helt i min smak. Så avis att du kan glida ner på en gastropub ”runt hörnet” så där… Jag börjar bli lite av en anglofil. Tittar nästan bara på brittiska TV-program och tycker britter verkar vara rätt sköna. Vill resa till London och runt i övriga landet, Jurassic Coast, Brighton och en massa andra fina platser on the countryside!

    Kram Lotta

    1. Det är verkligen 2 minuters promenad hemifrån – riktigt lyxigt!

      Välkommen i klubben, jag har nog alltid varit anglofil! 🙂 Britterna är störtsköna och här är verkligen fint, både på landet och i städer. Devon (där Jurassic Coast ligger), Cornwall och Yorkshire är superfina counties, men gillar nästan alla ställen jag varit på. 🙂

      Ni får komma hit! Snart! 🙂

Kommentera

