Chokladcheesecake

Det grämer mig att jag inte lyckades få till ett foto av denna kaka heller. Note to self: det går inte att fota utan minneskort i kameran. Ni får istället hålla tillgodo med en lånad bild.

Innan jag bakade denna hade jag inte riktigt saknat en chokladcheesecake, det var liksom ingenting jag gick och tänkte på. Men det är när fokus ligger på just andra delen av ordet, -cheesecake. Det finns däremot alltid plats till en chokladtårta och det är precis vad detta är, om än i cheesecakeform. Den är oerhört chokladstinn och cream cheesen gör att det känns krämig utan att vara tung och den är definitivt inte för söt.

Jag tycker att den är lika viktig i din receptsamling som sin ännu mäktigare kusin.

Chokladcheesecake, 8-10 portioner

Anpassat efter The Hummingbird Bakerys recept.

Botten:

200 g digestivekex

2 msk kakao

150 g smör, smält

Fyllning:

900 g Philadelphia

190 g strösocker

1 tsk vaniljextrakt (eller -socker)

4 ägg

200 g mörk chokad, hackad

Värm ugnen till 150C. 

Kör kexen till smulor i en matberedare tillsammans med kakaon. Tillsätt smöret tills du har en konsistens som liknar våt sand. Tryck ut smulorna på botten av en rund springform (runt 20 cm Ø). Jag tycker det är enklast att få det jämnt genom att använda baksidan av en sked. Ställ i kylen medan du blandar ihop fyllningen.

Vispa Philadelphia, socker och vanilj med elvisp till du har en jämn smet. Tillsätt ett ägg i taget. Skrapa ned sidorna mellan varje. 

Smält chokladen i vattenbad, låt den svalna något. Tillsätt lite av Philadelphiablandningen till chokladen och sedan lite till (för att jämna ut temperaturskillnaden). Blanda sedan i all Philadelphiasmet i chokladen. Blanda väl. 

Häll fyllningen i formen och täck formens botten och sidor med folie. Ställ i en braspanna häll i vatten så du får ett vattenbad. Baka 40-50 minuter. Kakan ska vara dallrig i mitten. Låt svalna i formen och kyl över natten innan servering. 

8 thoughts on “Chokladcheesecake

  1. På vår kamera har C ställt in så att jag inte kan fota om inte kortet sitter i… Gjorde nämligen hela tiden precis samma sak som du, och han tröttnade! Haha.

Kommentera

