En hederlig gräddtårta

IMG_3535

Förutom den vita chokladcheesecaken så bjöd jag också på en klassisk (svensk) gräddtårta.

Jag gjorde bottnar efter mammas standardrecept och emellan lade jag hallonsylt och vaniljkräm (en fuskvariant faktiskt, för jag hade ont om tid) blandat med grädde. Hela tårtan spacklades med ett tunt lager grädde, och dekorerades med spritsad grädde och färska hallon.

Sedan jag flyttade hit har jag ju börjat baka brittisk sockerkaksbotten till de flesta tårtor, för den blir saftigare och mer hållbar eftersom det är smör i den. Men jag har faktiskt upptäckt nu att de bottnarna är betydligt smuligare än de jag gör utan smör. Så till en gräddtårta kommer jag framöver att använda svensk sockerkaka (alltså detta – mammas recept) och till tårtor med frosting och som kräver en saftigare kaka kommer jag att baka efter brittiskt recept.

Gräddtårta med hallon, 8-10 portioner

Bottnar:

4 ägg

200 g socker

1 1/3 msk vatten

160 g mjöl

2 tsk bakpulver

Fyllning:

1 1/2 dl tjock vaniljkräm (från pulver)

1 1/2 dl ganska hårt vispad grädde

2 dl hallonsylt utan kärnor

Dekoration:

3 dl vispad grädde

20 g färska hallon

Vispa ägg och socker pösigt. Häll i vattnet. Blanda mjöl och bakpulver och blanda i äggpöset. Fördela mellan två smorda jämnstora formar, klädda med bakplåtspapper i botten. Grädda i 175C i ca 30-35 minuter eller tills en provsticka kommer ut ren.

Låt bottnarna svalna helt. Blanda vaniljkräm och grädde. Bred hallonsylt på ena bottnen. Bred sedan vaniljgrädden ovanpå. Bred hallonsylt på undersidan av nästa botten och lägg på. Spackla runt om med grädde. Spritsa mönster på ovansidan och dekorera med färska hallon. 

6 thoughts on “En hederlig gräddtårta

  1. Egentligen är jag inte så förtjust i vanlig gräddtårta… men det beror nog på att vispad grädde överlag inte riktigt är min grej. Men din tårta ger en verkligen sommarvibbar! Och skulle gärna äta en bit, bara för den sakens skull…
    Snart ses vi!

    1. Naw, du är för go! Och förstår dig, jag var länge likadan, men nu tycker jag om vispgrädde i lagom mängd. 🙂

    1. Jag förstår er, jag gillar det såhär i min egen tappning, men minns oräkneliga tårtor jag skrapat bort en halv dl grädde per bit *ryser*

  2. En hederlig gräddtårta är många gånger det bästa säger jag som inte är så förtjust i tårtor överhuvudtaget. Med mycket färska bär och inte så mycket grädde dock blir det väldigt mycket sommar vilket ju är underbart!

    1. Jag vet vad du menar, köpta tårtor har ofta alldeles för mycket grädde men det kan man ju ändra på när man bakar själv.

Kommentera

