Hemmagjord gnocchi

IMG_3491

Det blev hemmagjord gnocchi till slut ändå. Jag använde mig av ett recept från The Geometry of Pasta, där jag även lärde mig att det är nästan lika vanligt med gnocchi gjord på mannagryn som på potatis.

Jag gjorde potatisvarianten och serverade mina små luftiga knyten med den gräddiga tomatsås de var ämnade för. Otroligt gott! Tack Annika, för inspiration!

Potatisgnocchi, 2 portioner

Anpassat efter och översatt från The Geometry of Pasta.

1-2 stora bakpotatisar (400 g tillsammans)

50 g vetemjöl

1 stort ägg

riven muskot

en nypa salt

Koka potatisen/arna med skal på tills helt genomkokta, häll av vattnet och låt svalna något. Stick i en gaffel och skala dem. Pressa sedan potatisen. Väg upp 300 g av den pressade potatisen och lägg i en bunke och blanda i övriga ingredienser. Arbeta till en deg, men arbeta inte degen mer än nödvändigt. 

Dela upp degen i delar och rulla varje del till en fingertjock rulle på mjölat bakbord. Skär till små kuddar. Forma med tänderna på en gaffel om så önskas. 

Lägg ner i kokande vatten och koka i 2 minuter från det att de flutit upp till ytan. Häll av vattnet och servera mer valfri sås och riven parmesan. 

 

12 thoughts on “Hemmagjord gnocchi

  1. Åh för tusan, vi måste ju bara få våra tummar loss och göra egna snart!!! Fast på fredag står det gnocchis på menyn men då blir det färdigköpta… suck… Men nästa gång, då så!

  2. 🙂 Vi gjorde också gnocchisar ikväll. Fast med parmesan, rosmarinolja och rivet citronskal. Pilligt är det, men gott, gott!

    1. Så gott med rosmarin & citron! Jag tycker faktiskt inte det är så pilligt, men jag brydde mig heller inte om att göra mönster på mina. 🙂

  3. Pingback: Hemmagjord gnocchi

Kommentera

