Latmans-middag

latman

I torsdags var jag ju ledig och efter en välförtjänt och i allra högsta grad välbehövlig sovmorgon mötte jag mina kära föräldrar på Paddington. Efter att de checkat in på hotellet strosade vi en runda i Chelsea, där vi varvade shopping med fika. Sen åkte vi hem till mig och åt middag.

Eftersom jag visste att jag inte skulle ha så mycket tid att förbereda middagen (intensiv jobbvecka) körde jag en latmansmiddag med beprövade kort. Men det tål att upprepas att enkel mat kan bli otroligt god!

När man lagar en latmansmiddag är ugnen ens bäste vän, så det var skjuts in i ugnen med en camembert och några bakpotatisar så fort vi kom hem. Sen hällde vi upp lite oliver och blandade varsin campari apelsinjuice och mös i soffan en stund.

När camemberten var klar åt vi den med skivad baguette och oliverna. Det är allt som behövs för en lyckad förrätt.

Det är ingen konst att baka camembert, men kika här för en fingervisning. Det viktigaste är att osten är tillräckligt mogen. Jag brukar köpa av märket Le Rustique som jag alltid varit nöjd med. Och ha inte för bråttom när du bakar den, det tar tid innan den värmts upp.

latman2

Under tiden vi åt förrätten blev bakpotatisarna klara och det var bara att steka på lite kött, marinera det lite snabbt i en blandning av olja, citronsaft, vilök och timjan, skiva upp och servera med kokt broccoli, gräddfil och gräslök. Receptet hittar ni här.

2 thoughts on “Latmans-middag

    1. Haha, tack! Och ja, testa osten – tror du kommer att älska den!

      Jobbar som bäst på det, tidiga kvällar denna veckan. Ses snart! Kram

Kommentera

