Hampton Court Palace

IMG_3655

Vi (mamma, pappa och jag) gjorde också ett besök på Hampton Court Palace, mest känt för att Henry VIII (1491-1547), han med alla fruarna, bodde där.

IMG_3657

IMG_3666

IMG_3682

Henry VIII tillhörde Tudorklanen och denna tid är i brittisk historia känd som just Tudor-eran och även om slottet (och framförällt trädgården) ändrat utseende under årens lopp syns det lång väg att slottet är från just denna epok. 

IMG_3692

IMG_3694

Jag har vänner som bor i byn och har ofta promenerat i parken, men detta var första gången jag gick in och tittade i själva slottet och det är helt klart värt ett besök. Slottet är mycket stort och har flera innergårdar och flyglar, så kartan är bra att ha till hands.

IMG_3729 IMG_3731

IMG_3743 IMG_3736 IMG_3733

Det regnade när vi kom ut i trädgården, och även om den är mycket fin gör den sig bättre i solsken.

IMG_3695 IMG_3697 IMG_3701 IMG_3703

Just Tudorköket hade jag hört mycket om, men jag blev faktiskt lite besviken. Det var uppbyggt så som det nog såg ut på 1500-talet, komplett med lerfigurer och allt. Det ser nog rätt bra ut på bild, men jag tyckte det var lite overkill med alla lerfigurer hit och dit, men det kanske bara är jag…

Hampton Court Palace, East Molesey, Surrey KT8 9AU

3 thoughts on “Hampton Court Palace

Kommentera

