Succékaka

sk1

När jag såg denna kaka hos Remsan för ett tag sedan kände jag genast att det var något som skulle gå hem på kontoret. Och jag tycks känna arbetskamraterna väl när det gäller deras kakpreferenser för denna blev en hit!

Jag var duktig och följde receptet till punkt och pricka (helt klart värt en guldstjärna), men jag halverade satsen vilket passade ypperligt till min kvadratiska Le Creuset-form eller en rund form runt 20 cm i diameter.

Succékaka, 10 bitar

Anpassat efter Remsans recept.

Kakan:
150 g smör (jag använde saltat)
2 1/4 dl socker
1 1/2 ägg
3/4 dl kakao
1 1/2 dl vetemjöl
3/4 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Glasyr:
150 ml vispgrädde
1 1/2 dl socker
1 1/2 msk sirap
100 g mörk choklad 
75 g smör

Dekoration:
50 g flagad mandel

Sätt ugnen på 175°. Smörj en normalstor bakform (ca Ø 20 cm).

Smält smöret i en kastrull. Ta ifrån värmen och rör ner socker och ägg. Blanda kakao, mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Rör ned mjölblandningen i smörblandningen. Häll smeten i formen och fördela jämnt. Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter.

Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning tills glasyren tjocknat och chokladen smält, det tar ca 15 minuter. Ta kastrullen av värmen och vispa ned det kalla smöret i klickar. Se till att allt smör vispas in i glasyren. Bred den över kakan och strö över flagad mandel. Låt kakan svalna i kyl.

6 thoughts on “Succékaka

Kommentera

