Middag på Atmosfär, Malmö

A4

Trots att det numera (jippi!) finns en hel del riktigt bra restauranger i Malmö, satsade vi på en gammal favorit förra fredagen, nämligen Atmosfär. Delvis för att den ligger så nära Emma och Claes lägenhet där vi drack fördrink och delvis för att man ibland vill gå på det säkra kortet. Det är ju min hobby att prova nya restauranger, men när man ska träffa ett gäng gamla goda vänner vill man ibland bara veta på förhand att man kommer att bli nöjd, och det blir jag här. Det är en jämn nivå av bra mat och service och det kan man ju tyvärr inte garantera (även om man skulle vilja) på ett nytt ställe.

Vi var sju stycken som åt tillsammans och jag lyckades föreviga de flesta tallrikar, men lustigt nog missade jag en av mina egna. Vi tog två smårätter vardera (de mättar mer än man tror) och några delade även dessert och tillsammans med det urgoda brödet blir det alldeles lagom. Är man hungrigare är det ju bara att beställa in mer.

Ramslökssoppan överst var mycket god och serverades med perfekt tillagad kalvbräss (mums!) och rödvinsmajonnäs.

A5

Laxtatakin med vaktelägg, tryffel och gräslök var vårig och god.

A6

Lammryggen med salvia och pata negra var även den en fröjd för gommen.

A7

Den klassiska löjromstoasten verkar vara ett stende inslag på menyn, och såklart (alla älskar väl löjrom?!) god och dessutom en generöst tilltagen portion.

A1

Råbiffen fick riktigt bra betyg av herrarna. Jag hoppade faktiskt över den eftersom jag föredrar de färdigblandade. Dock riktigt kul med rödbetor till; definitivt en svensk touch.

A2

En hel del vid bordet åt ankbröstet (jag ångrar lite att jag inte tog den också) och de var rörande överens om att den var den bästa rätten. Och visst ser den läcker ut?! Med betor, mandelbröd, dansk rygeost och shiitakesvamp.

A3

Även marulken med jordärtskocka, tomat och paprika var mycket god och fisken perfekt i konsistensen.

Den rätt jag missade att fota var min egen tallrik med otroligt mör griskind, libbsticka och rotselleri. Mycket gott även om jag nog tyckte att libbstickan tog över lite, men så är den inte heller min favoritört; jag använder den mest som buljongsubstitut.

A8

De som slog till på efterrätt fullkomligen älskade den dekonstruerade snickersen ovan (med salt kola, chokladfondant, vaniljglass och jordnötter) men även creme bruleen (i lagom stor bytta) var riktigt fin.  A9

Vi fick precis det jag förväntat mig; god mat och dryck och bra service i avslappnad miljö. Helt enkelt perfekta stället att umgås med vänner man inte sett på länge! Det kommer vi att göra om. 

Atmosfär, Fersens väg 4, Malmö

6 thoughts on “Middag på Atmosfär, Malmö

  1. Har precis bokstavligen tryckt i mig två pannkakor, vilket inte mättade helt. Därför blir jag nu så galet sugen på all god mat du visar. Mmm, ser ljuvligt ut, det mesta iaf. Råbiffen hade jag inte valt 😉

    Kram kram

Kommentera

